Door Provinciale Staten op 9 november 2015

Hoge ambities voor recreatie in Ooststellingwerf

Vol optimisme kijkt Ooststellingwerf naar de toekomst. Zoveel werd duidelijk bij het werkbezoek van de PvdA aan Oosterwolde en Appelscha. Het gemeentebestuur heeft veel ambities. Of het nu gaat over de nieuwe N381, het Ecomunitypark, de aanpak van de krimp of het stimuleren van werkgelegenheid. Burgemeester Harry Oosterman en zijn wethouders zien overal kansen.

Mensen voorop
Nadat de aanwezigen, waaronder Kamerleden Jacques Monasch en Lutz Jacobi, senator Ruud Vreeman en Statenleden Wanda Ottens en Remco van Maurik, bijgepraat waren over de successen en problemen in de gemeente gingen ze de straat op. Een bezoek aan dagbesteding Serafijn maakte opnieuw het belang van dit werk en de onzekerheden duidelijk. Begeleider Ida Postma vertelde dat er tussen ‘dagbestedingen’ getouwtrek is om cliënten. “Iedereen vecht voor zichzelf. Dat is jammer. De mensen moeten juist voorop staan.” Daarnaast raken cliënten bij Serafijn hun werk kwijt omdat ze slechts een beperkt aantal kilometers vergoed krijgen. Het kiezen van een werkplek op basis van afstand in plaats van persoonlijke wensen is daarvan het gevolg. De aanwezige raadsleden beloofden dit probleem mee te nemen.

Culturele dooradering
Vanuit Oosterwolde werd het bezoekt vervolgd in Appelscha. Tijdens een wandeling over het ‘beleefpad’ werd het gezelschap door wethouder Sietse Derks bijgepraat over de hoge ambitie van de gemeente wat betreft recreatie. Hij sprak vol vertrouwen: “We willen binnen tien jaar in de top tien van toeristische attracties staan.” Daar moet de nieuw te bouwen uitkijktoren in Appelscha een van de trekkers voor worden. Verder zoekt de gemeente aansluiting bij culturele hoofdstad. Derks is positief over de mogelijkheden en de contacten met de organisatie van Leeuwarden-Fryslân 2018. Hij filosofeert hardop over ,,culturele dooradering van het landschap” en de organisatie van ,,een Into The Great Wide Open-achtig evenement’’. Met de Stellingwarver taal en cultuur als fundament is het nauwelijks de vraag of het gaat slagen. Het enthousiasme straalt er vanaf.