Het is stil aan de overkant

Door Provinciale Staten op 14 februari 2023

Nog voor de zomer wordt iedere provincie geacht een plan in te leveren bij de ministers voor Landbouw en Natuur hoe zij de kwaliteit van de natuur willen verbeteren.  Fryslân wil dat plan best maken. Gedeputeerde Hoogland (PvdA) wil via gebiedsprocessen werken aan het zogenaamde Fries Programma Landelijk Gebied (FPLG). Hij werkt daarbij samen met alle betrokken partijen om de opgaven voor natuur, stikstof, water en klimaat in samenhang op te pakken.

Er is breed besef onder boeren, burgers en buitenlui in Fryslân dat er wat moet gebeuren om de agrarische activiteiten weer in balans te brengen met de natuur. Als er ergens een basis is om daar met elkaar een plan voor te maken, dan is het wel in Fryslân.

Het kabinet heeft beloofd snel te komen met de kaders waarbinnen dit FPLG ontwikkeld moet worden. Het blijft echter angstaanjagend stil daar in Den Haag. Wanneer komt het landbouwakkoord? Wanneer komt de lijst met piekbelasters? Wanneer komen de normen voor instandhouding  voor ieder natuurgebied? Wanneer komt er duidelijkheid over de financiële middelen die de provincie krijgt om al die gebiedsprocessen vorm te geven?

Hoe kan het kabinet Rutte nu van de provincies verwachten met een gedragen plan te komen als ze zelf geen enkele daadkracht toont en geen beslissingen neemt die daarvoor nodig zijn?

Of zou het zo zijn dan met de naderende verkiezingen in beeld, de coalitiepartijen in Den Haag zich bewust stil houden op dit dossier? Het zijn namelijk moeilijke, voor de agrarische sector pijnlijke, beslissingen die genomen moeten worden en daar is moed voor nodig en het kan kiezers kosten.  Waar eerst minister van der Wal (natuur en stikstof) moedig en doortastend leek, horen we ook van haar niets meer. Het landbouwakkoord is door de nieuwe minister Adema (landbouw) al deskundig over de verkiezingen heen getild.

Nu maar hopen dat de kiezers daar niet intrappen. Nederland verdient provinciebesturen die zich laten leiden door visie op langere termijn. Die bereid zijn met alle betrokkenen te werken aan het weer in balans brengen van de landbouw en de natuur. En dat vraagt voortvarendheid en niet langer via geitenpaadjes de verkeerde kant oplopen.

Hetty Janssen

Provinciale Staten Fryslân