24 december 2013

‘Het gaat er om dat Vitens iedereen water levert’

De PvdA Statenfractie vindt dat Vitens zich niet moet mengen of laten meezuigen in het Israëlische – Palestijnse conflict. Een motie van de Christenunie die tijdens de vergadering van Provinciale Staten werd ingediend, werd dan ook niet door de PvdA-Statenfractie gesteund. Fractievoorzitter Remco van Maurik: “Het gaat hier niet alleen om de samenwerking met het Israëlisch waterbedrijf, maar ook die in Palestina”. Een meerderheid van PS was het met de PvdA eens en steunde de motie van de Christenunie niet. De provincie Fryslân hoeft dan ook geen druk uit te oefenen op Vitens.

Aanleiding voor de politieke discussie was het feit dat Vitens de intentie om een samenwerkingsverband aan te gaan met het Israëlisch waterbedrijf Mekorot niet heeft doorgezet. De provincie Fryslân is met 13% de grootste aandeelhouder is van het waterbedrijf Vitens en zou het bedrijf alsnog kunnen bewegen om deze samenwerking aan te gaan. “Er is een gevoel van oneerlijkheid als het hier over gaat”, aldus fractievoorzitter Remco van Maurik: “’Het gaat er om dat Vitens water levert aan iedereen, aan de Israëliërs en aan de Palestijnen.” Wat de PvdA betreft hebben waterleidingbedrijven de taak om zorg te dragen voor schoondrinkwater voor iedereen in gelijke mate.