Door Gewestelijk bestuur op 27 maart 2016

Herinneringen aan Titus Lolkama

Afgelopen dinsdag is Titus Lolkama na een lang ziekbed overleden. Titus was iemand waar je alle superlatieven voor kan benoemen. Eigenlijk teveel om te noemen. Een willekeurige opsomming: een verbinder, een bemiddelaar, humorist, de goedheid zelve, gastvrij voor iedereen, hulpvaardig, een doener, een regelaar en vooral doe maar gewoon. Als gastheer was hij top en als geen ander nam hij zijn taken serieus. Maar bovenal was hij een Rooie Rakker en Liwwadder (Leeuwarder) in hart en nieren, een klassieke arbeidersman, maar ook een echte Grouster doarpsman. Hij kende daar iedereen.

Titus zat in de tachtiger jaren in het gewestelijk bestuur en was daarna woonachtig in Grou. In het gewestelijk bestuur was Titus minder een dagelijks bestuurder, maar optimaal een regelaar, doener, contact- en verbindingsman voor iedereen. Als je het aan Titus vroeg dan kwam het goed. Hij was ook vaak de organisator van Fryske gewestelijke partijevenementen Hij is jarenlang de PvdA-campagneman voor Fryslân geweest. Vanuit Amsterdam kwam al het campagnemateriaal bij Titus thuis Zoals zijn vrouw Sytske vertelde: “De huiskamer stond dan stampvol en het hele huis stonk naar de drukinkt, het was een komen en gaan van leden die materiaal kwamen halen.”

Hij was de man die de Haagse politici naar Fryslân haalde. Op een grote bijeenkomst in Oranjewoud zat hij samen met Joop den Uyl in een caravan. Tijdens het ‘WAO-debacle’ haalde hij, als één van de eerste, Wim Kok naar Leeuwarden om hem het een en ander te laten uitleggen over het landelijke PvdA-standpunt. Dit was een stevige bijeenkomst waar het er hard aan toeging. Het stikte er van de (landelijke) journalisten omdat het de eerste keer was dat Wim Kok in den lande, aan leden, uitleg en verantwoording kwam geven en met hen in discussie ging.

In Boarnsterhim zat hij van 1994 tot 1997 in de gemeenteraad. Hij was de linker- en rechterhand van de toenmalige, kersverse en jeugdige, fractievoorzitter Jannewietske de Vries. Titus was van alle onderwerpen op de hoogte. Wist Jannewietske het niet, dan ging ze te rade bij Titus. Titus was een echte volksman en vertegenwoordiger. Hij kende Boarnsterhim en Grou als zijn broekzak. Hij was daardoor de oren en ogen van de fractie. In die tijd duurde de raadsvergaderingen in Grou extra lang omdat er aan het einde altijd een bode kwam met hapjes. Meestal met de legendarische Grouster kroketten en die moesten eerst op voordat de raadsleden mochten vertrekken.

Kortom: er is iemand heen gegaan die bij velen in de gedachten blijft. Bram Vermeulen zong in het lied ‘Testament’: “Dood ben ik pas als jij dat bent vergeten”. En dat geldt in hoge mate voor Titus.

Namens de Partij van de Arbeid in Fryslân,

Henk Korthof