Door Gewestelijk bestuur op 16 maart 2015

Herinneringen aan Jikke Schaafstal-Cuperus

Afgelopen zaterdag 14 maart is Jikke Schaafstal-Cuperus plotseling overleden. Jikke was een PvdA-vrouw in hart en nieren. Achtereenvolgens was ze Statenlid en lid van het gewestelijk bestuur als penningmeester. Later werd ze lid van het afdelingsbestuur van Kollumerland c.a. en vanaf 2014 zat ze namens de PvdA in de gemeenteraad van deze gemeente. Ze is 67 jaar geworden. Naast moeder van Gryte en Wob en oma van drie kleinkinderen was zij ook de stille kracht achter haar man Rik Schaafstal, die van 2006 tot 2012 wethouder was in Kollumerland.

Jikke dacht vooral aan de mensen in onze samenleving die het minder goed getroffen hadden. Dat deed ze vooral door aan te dringen op, en het scheppen van, mogelijkheden om iedereen naar eigen vermogen actief te laten deelnemen in de maatschappij. Ze stond vierkant achter de participatiesamenleving. Dit betekende voor haar mensen ondersteunen waar mogelijk en niemand aan het lot overlaten. Ze had een warm hart voor de samenleving en een scherp oog voor rechtvaardigheid. Wij leven intens mee met de familie en naasten en wensen hen heel veel sterkte en kracht in deze moeilijke tijd.

Namens alle afdelingen en de Statenfractie van de Partij van de Arbeid in Fryslân.

Henk Korthof
Gewestelijk voorzitter PvdA Fryslân