18 april 2014

Henni van Asten toegetreden tot het comité van aanbeveling van Holwerd aan Zee

Samen met Lutz Jacobi en de PvdA afdeling Dongeradeel was de PvdA Statenfractie vrijdagmiddag op bezoek in Holwerd. Met als hoofdzakelijk doel om bijgepraat te worden over de plannen voor ‘Holwerd aan Zee’.

Al jarenlang hebben zich tal van organisaties met de toekomst van Holwerd bezig gehouden. Er zijn werkstukken, rapportages en uitvoeringsrapporten ontstaan naar aanleiding van verschillende bijeenkomsten met gemeente, provincie en rijk over de leefbaarheid op het platteland, het bestrijden van de leegloop en vergrijzing in de krimpgebieden langs de waddenkust, in 2009 al samengevat in het schetsboek Holwerter Fiersichten. Dorpsbelang Holwerd en de bewoners van Holwerd omarmen nu het plan ‘Holwerd aan Zee’.

De PvdA Statenfractie werd ontvangen door Marco Verbeek van de Stichting Holwerd aan Zee en Jan Zijlstra die namens de gemeente Dongeradeel bij het project betrokken is. Gezamenlijk gaven ze een uitgebreide presentatie over het project Holwerd aan Zee, waarvan de Holwerter vaart doortrekken tot aan de zeedijk een van de belangrijkste onderdelen is. In samenwerking met Wetterskip Fryslân en Rijkswaterstaat is daarnaast het ontwikkelen en bouwen van een gemaal en een sluis bij Holwerd een belangrijk deel. Holwerd is daarmee een goed alternatief voor het supergemaal bij Lauwersoog. Een gemaal en sluis hebben als buffer een boezemmeer nodig. Een danig opvangmeer tussen de dorpskern van Holwerd en de zeedijk zorgt ervoor dat Holwerd net als eeuwen geleden weer aan zee komt te liggen, waardoor de robuuste Holwerter Toer als lichtbaken in ere wordt hersteld.

In Fryslân is ‘Holwerd aan Zee’ enthousiast ontvangen door tal van instanties. ‘Holwerd aan Zee’ is opgenomen in de Strategische Visie waterrecreatie Noordoost Friesland 2025, de Provinsje Fryslân heeft zijn enthousiasme getoond, de gemeente Dongeradeel wil hier graag mee aan de slag, de noordelijke gemeenten (ANNO) hebben het als koploper project voor 2015 opgenomen, Wetterskip Fryslân ziet mogelijkheden voor Holwerd als alternatief voor het gemaal bij Lauwersoog, Rijskwaterstaat zien het buffermeer als spoel mogelijkheid voor de vaargeul richting Ameland en de diverse natuurorganisaties staan 100% achter het plan door de zoet/zout overgang. Statenlid Henni van Asten is inmiddels ook toegetreden tot het comité van aanbeveling van Holwerd aan Zee.