2 augustus 2013

Heerenveen 2014 – 2018

In de aanloop van de gemeenteraadsverkiezingen intensiveren we onze permanente campagne. Daarbij hebben we veel steun van nieuwe leden. Enthousiaste jongeren en wijze grijzen steken de handen uit de mouwen. In Heerenveen kennen we de traditie van maandelijkse ledenbijeenkomsten met immer een gezellige nazit, regelmatige werkbezoeken en tussentijds canvassen in dorpen en wijken. Niemand kan zeggen dat we alleen zichtbaar zijn tijdens verkiezingen. We staan voor onze zaak in goede en slechte tijden!

Drie onderwerpen staan voor ons centraal de komende jaren: Werk, Zorg&Wonen en Leefbaarheid. Uit vele gesprekken tijdens het canvassen van deur tot deur weten we dat dit ook de onderwerpen zijn die leven bij de mensen in de wijken en dorpen.

Het thema werk zetten we stevig neer. We laten dat onder meer zien aan de hand van de zuivelindustrie. De Nederlandse A-ware Food Group, Fonterra uit Nieuw- Zeeland en de Ausnutria Hyproca Groep investeren fors in nieuwe fabrieken. Ook Lidl heeft een nieuw distributiecentrum in Heerenveen gebouwd, het meest duurzame van Nederland.  Dat geeft ons moed en levert een flinke versterking van de werkgelegenheid met honderden nieuwe banen. Die werkgelegenheid hebben we hard nodig in Fryslân. De instroom in de bijstand loopt op en werk is nog steeds de beste manier om uit de armoede te komen.

Mede door de grondvoorraad, goede ligging, focus en investeren in relaties is de werkgelegenheid in Heerenveen in tien jaar, tussen 2002 en 2012, met 19,6 % toegenomen. Dat is zeker een resultaat om trots op te zijn. Deze werkgelegenheid is goed belegd bij onze PvdA. Daardoor kunnen mensen een fatsoenlijk bestaan opbouwen in Fryslân.

Er verandert ook veel in de zorg. Voor ons staat centraal dat zorg en welzijn dichtbij mensen beschikbaar is. We gaan daarbij uit van eigen kracht, netwerk, familie, buurt en waar nodig ondersteuning door een professional. Voor jong en oud stellen we de mens centraal. Bij meervoudige problemen is één iemand eindverantwoordelijk: “Ien op ’t hiem”. We gaan daarom door met de inzet van Omtinkers, Meitinkers en Ferbinners.

Zoals iedereen heeft kunnen lezen heeft Heerenveen een bijzonder grote financiële opgave. De gemeente heeft in het verleden grond gekocht en betaald met leningen. Deze grond hebben we fors moeten afwaarderen. Dat heeft geleid tot een negatieve reserve van bijna 29 miljoen. Grond die in het verleden is gekocht voor bedrijven ( t.b.v. werkgelegenheid) en woningbouw ( t.b.v. goed wonen). Vooral het stilvallen van de woningmarkt speelt ons nu parten. Om de woningmarkt te stimuleren lanceerden wij eerder dit jaar ons 10-puntenplan Wonen ( al door meer dan 300 mensen gelezen!). Samen met de provincie willen we daarnaast inzetten op het energiezuinig maken van onze bestaande woningvoorraad. Dat levert naast milieuvoordelen ook werk en financiële voordelen op voor onze inwoners.

Met bovenstaand verhaal zullen we de verkiezingen in gaan. De PvdA in Heerenveen heeft altijd haar verantwoordelijkheid genomen, loopt niet weg voor lastige beslissingen en gaat voor het versterken van de werkgelegenheid in combinatie met oog voor kwetsbare burgers die onze steun hard nodig hebben. We zijn sociaal en ondernemend!

Na de zomer zal onze kandidatenlijst worden vastgesteld. We staan samen met een grote groep kandidaten uit dorpen en wijken in de startblokken!