Grote politieke zorgen over gebrek provinciale steun voor bevrijding

2 april 2024

Het nieuws dat de viering van 80 jaar bevrijding in gevaar lijkt te komen door het uitblijven van steun van de provincie leidt tot onrust in de Friese Provinciale Staten. VVD, D66 en PvdA stellen vragen over de kwestie.

In 2025 is het tachtig jaar geleden dat Fryslân werd bevrijd. Vandaag werd bekend dat de viering in gevaar lijkt te komen nu de provincie geen geld wil toezeggen, terwijl theatermakers, musea en schrijvers grote plannen hebben om deze belangrijke mijlpaal te herdenken. Vijf jaar geleden wilden zij dat ook al doen, maar toen viel de viering grotendeels in het water vanwege corona.

Vrijheid vieren en doorgeven

Statenleden Martijn Brands (VVD), Danny van der Weijde (D66) en Jaap Stalenburg (PvdA) maken zich zorgen. Brands laat namens de partijen weten: “Vrijheid is niet vanzelfsprekend. Dat moet je vieren en doorgeven. Juist nu er oorlog is op het Europese continent.”

Volgens de partijen is dit het uitgelezen moment om een bijdrage te leveren als provincie. Brands: “Als ‘dit nooit weer’, toch weer dreigt de gebeuren, dan kan je niet wegkijken als provincie.” De provincie zou volgens de partijen juist meer geld beschikbaar moeten stellen, bijvoorbeeld door geld in te zetten uit zogeheten gebiedsbudgetten van gedeputeerden. Daarmee kan het provinciebestuur geld geven aan projecten die ze van grote waarde vinden. “Wat is er nou meer waard dan onze vrijheid?”, vraagt Brands zich af. “Door de bevrijding groots te vieren geef je op een positieve manier aandacht aan het voorrecht dat we hebben om in een veilig land te wonen.”

Gesprek liep op niks uit

De Statenfracties verbazen zich erover dat de provincie wel betrokken was bij de plannen, maar nul op het rekest geeft nu de rekening betaald moet worden. Een gesprek tussen de initiatiefnemers van de kennisgroep Fryslân en gedeputeerde Sijbe Knol liep onlangs op niets uit. De organisatoren kregen deze week te horen dat de provincie geen financiële bijdrage zal leveren aan de voorgestelde evenementen en activiteiten.

De partijen willen weten wat Gedeputeerde Staten bezielt: “Er wordt gezegd dat er geen beleid voor is. Dan maak je dat toch? Daar ben je toch voor?” De fracties hebben daarom vragen gesteld aan het provinciebestuur. De partijen vragen onder andere om een overzicht van wat andere provincies doen. Drenthe stelde kortgeleden €500.000 beschikbaar voor het bevrijdingslustrum. Brands: “Dat is een mooi voorbeeld. Als zij het kunnen, dan kunnen wij het ook.”