Door Provinciale Staten op 2 oktober 2015

‘Ga door met stimuleren schoon zwemwater’

Het zwemwater in de buurt van ligplaatsen en havens is smeriger dan gewenst, dat blijkt uit metingen van het waterschap. Toch gaat de provincie Fryslân aan het einde van het jaar stoppen met het stimuleren van de aanleg van punten voor de inname van afvalwater. De PvdA vindt dit onbegrijpelijk. “De provincie ondertekende in maart nog het convenant ‘Schoon Zwemwater Fryslân’ en nu legt het de regeling die hieraan bijdraagt zonder pardon stil”, reageren woordvoerders Wanda Ottens en Roel de Jong verbaasd.

Argwaan
De PvdA vindt het belangrijk dat de provincie doorpakt met het bestrijden van illegaal lozen van afvalwater. “Het was tot voor kort zelfs een quick win, een doel op korte termijn, van het college”, benadrukt De Jong. Ottens vult aan: “De aanleg van waterinnamepunten is noodzakelijk. Er is toch niemand die belang heeft bij verontreinigd water?” Van gedeputeerde Klaas Kielstra (VVD) wil de PvdA weten hoe de provincie er nu voor gaat zorgen dat er voldoende punten voor afvalwater komen. Verder willen de sociaaldemocraten weten of hij de afspraken uit het zwemwater-convenant blijft steunen. Het tegenstrijdig handelen van de provincie roept namelijk argwaan op. Daarom willen de Statenleden voor de start van het recreatieseizoen informatie ontvangen over de stand van zaken.

2015-10-02_EEA_Overzichtskaart zwemwaterkwaliteit

Zwemwaterkwaliteit in provincie Fryslân (klik voor vergroting) |  EEA, 2015