17 juli 2014

Fryslân geen optie berging kernafval

Geen opslag van kernafval in Fryslân. Het standpunt van PvdA Fryslân over de berging van radioactief afval kan niet duidelijker worden verwoord. Toch heeft onderzoeksbureau TNO de kleigebieden rondom Sneek, Terwispel, Steggerda en Bantega als potentiële opslaglocaties aangewezen. De partij is het hier niet mee eens: “Laten we onze bodem vrijhouden van kernafval.”

Eeuwigdurende opslag
Als er gesproken wordt over de berging van kernafval is er sprake van eeuwigdurende opslag. Straling van radioactief afval blijft namelijk honderdduizenden jaren schadelijk. Dergelijke opslag is voor PvdA Fryslân geen optie. Het strookt simpelweg niet met de toekomstidealen van de partij. In het verkiezingsprogramma staat het helder geformuleerd: “[In 2025] is duurzaamheid het leidende principe gebleken voor de Friese economie en onze provincie is op een verantwoorde manier overgedragen aan onze kinderen. De bodem is schoongehouden van kern- en ander chemisch afval.”

Geen Friese medewerking
Ondanks dat er ‘slechts’ sprake is van vooronderzoek wijst TNO duidelijk met de vinger naar Fryslân. In de vier Zuid-Friese kandidaat-gebieden is er sprake van Boomse Klei op de juiste diepte met de juiste dikte. Om de geschiktheid verder te onderzoeken wil minister Kamp veldonderzoek laten verrichten. Van Friese medewerking is geen sprake. Net als PvdA Fryslân is ook het provinciebestuur uitdrukkelijk tegen dumping van kernafval. Verder onderzoek is als een fuik. Er zal amper sprake zijn van een weg terug als proefboringen worden toegestaan.