6 oktober 2014

‘Fryslân foar de Wyn’ biedt bouwsteen voor windbesluit

Gedeputeerde Hans Konst heeft vanochtend de resultaten van het onderzoek ‘Fryslân foar de Wyn’ in ontvangst genomen. Dat het advies over de meest kansrijke locaties voor windparken er nu ligt stemt PvdA Fryslân tevreden. Namens de partij prijst Statenlid Tjerk Voigt de inzet van de onderzoekers en de commissie Winsemius.

“We hebben ‘Fryslân foar de Wyn’ gesteund in hun onderzoek en we nemen het advies uiterst serieus,” aldus Voigt. “Het is een rapport waarmee we aan de slag kunnen. Een bouwsteen voor de besluitvorming.”

Saneren en profiteren
Voigt heeft zich altijd hard gemaakt voor een duurzaam Fryslân met “méér energie, uit veel minder molens” waarbij men lokaal moet kunnen profiteren van de opbrengsten. Dat er ook molens zullen verdwijnen is volgens hem iets dat tegenstanders wel eens vergeten. Dankzij het onderzoek kan nu niet alleen besproken worden waar nieuwe windturbines moeten komen te staan, maar ook dat er molens gesaneerd kunnen worden.

Duurzaamheid
Met de presentatie van de meest geschikte en ongeschikte locaties nadert de winddiscussie zijn climax. Commissievoorzitter Pieter Winsemius beschrijft het advies als “een compromis waarbij de lusten en lasten eerlijk en afgewogen verdeeld zijn over natuur en milieu, omwonenden en windsector.” Voor PvdA Fryslân is het een stap richting een duurzame provincie zonder afhankelijkheid van fossiele en vervuilende energie.