16 mei 2014

Friese PvdA-top op bezoek in Akkrum en Heerenveen

Vrijdagmiddag 16 mei was de PvdA Statenfractie samen met een ruime vertegenwoordiging van de PvdA in Fryslân op werkbezoek in Akkrum en Heerenveen. Gedeputeerde Hans Konst en Tweede Kamerleden Jacques Monasch en Lutz Jacobi waren daar ook bij aanwezig.

De Friese PvdA-top bezocht in Akkrum het recreatiepark en jachthaven Tusken de Marren. Daar was een goede reden voor. Omdat Akkrum sinds 2014 deel uit maakt van de gemeente Heerenveen, krijgt diezelfde gemeente veel meer te maken met recreatie en toerisme. Op dit moment nog relatief onbekend terrein voor Heerenveen.

Daarna volgde een toelichting van B&W van Heerenveen op de ontwikkelingen op het IBF industrieterrein en de komst van de zuivelfabrieken. De heiwerkzaamheden voor de tweede zuivelfabriek op het IBF terrein de Kavels vordert. Diverse heimachines zijn aan het werk om de palen in de grond te slaan. Hierop komt de fundering en het gebouw van de nieuwe zuivelfabriek.

Op hetzelfde terein werd ook het distributiecentrum van de Lidl bezocht, het duurzaamste distributiecentrum van Nederland. Het distributiecentrum is 46.000 vierkante meter groot en gebouwd op een 12 hectare grote kavel op het Internationaal Bedrijven Park in Heerenveen. Het distributiecentrum fungeert vooral als opslaglocatie voor food-, non-food- en dagverse-foodactiviteiten. Vanuit dit distributiecentrum worden tachtig Lidl-winkels in Noord Nederland bevoorraad. Het werkbezoek werd afgesloten in het gemeentehuis van Heerenveen.