Een nieuwe economie voor Fryslân

Door Provinciale Staten op 20 januari 2021

Inwoners van Fryslân voelen zich gemiddeld gelukkiger dan de inwoners in de rest van Nederland. Maar wat inkomen betreft, en daarmee de materiële welvaart, blijven de inwoners van Fryslân gemiddeld juist achter. Friezen zijn gelukkig met minder. Het is de Friese paradox, die verklaard kan worden door de brede welvaart die wij in onze provincie hebben: de Mienskip, de sociale gelijkheid en de hoge leefbaarheid. Het versterken van deze brede welvaart is het uitgangspunt van de beleidsbrief Economie, die vandaag in Provinciale Staten wordt behandeld.

Door in te zetten op brede welvaart, wil de provincie koersen naar een ‘Blue Delta’: een provincie met een circulaire economie en een landschap waar ruimte is om te wonen, te bewegen en te ontmoeten. In Fryslân zijn al veel van deze elementen voor de Blue Delta aanwezig. Wij vinden het belangrijk dat we deze elementen versterken en dat we de ambitie hebben om hierin voorop te lopen. Als PvdA zien we economische groei niet als een doel op zich, het is goed dat dit gevoel nu breed wordt gedragen.

Bij deze koers naar een Blue Delta hebben wij wel een belangrijk aandachtspunt. Wanneer we inzetten op een brede welvaart, mogen we niemand vergeten. Want ons landschap, onze cultuur en onze ruimte om te bewegen worden nu nog heel anders ervaren door iemand met een hoog salaris of een goed pensioen dan door iemand met een afstand tot de arbeidsmarkt of met een minimumloon. Het verschil in het aantal gezonde levensjaren tussen deze groepen is groot. Laten we daarom voorkomen dat we verder gaan met de oude economie in een circulair jasje. Een provincie zijn die niet alleen inzet op kennis, innovatie en zelfredzaamheid, maar ook op bestaanszekerheid. Laten we ervoor zorgen dat in de nieuwe economie voor Fryslân echt iedereen mee kan doen. Dat ieder mens zeker is van inkomen en van toegang tot cultuur- en sportactiviteiten.

Brede welvaart, met de nadruk op ‘brede’. Om dit te bereiken, wil de PvdA dat de provincie bedrijven gaat stimuleren om actief bij te dragen aan deze brede welvaart. Zo kunnen zij activiteiten die ontstaan uit de Mienskip steunen, bijvoorbeeld initiatieven op het gebied van sport, gezondheid, welzijn of cultuur. Ook kunnen zij bijdragen aan de vitaliteit van de Mienskip door arbeidsplaatsen beschikbaar te stellen aan mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt, zoals mensen met een Wajong-uitkering en nieuwe Nederlanders. Verder kunnen zij actief stageplekken beschikbaar stellen aan studenten die om welke reden dan ook minder makkelijk aan een stageplek kunnen komen.

Zo houden we de regio vitaal en zorgen we dat mensen bestaanszekerheid hebben. Die zekerheid is een belangrijke voorwaarde om te kunnen genieten van al het moois dat onze provincie te bieden heeft en essentieel voor de koers naar een Blue Delta.

Jan Walrecht

Statenlid PvdA