Dalende biodiversiteit buigen we om tot herstel

Door Provinciale Staten op 25 september 2020

“Het verdwijnen van de biodiversiteit is één van de grote problemen in onze moderne samenleving. Onze manier van leven trekt een te zware wissel op on ze planeet. Klimaat, CO2, stikstof, fijnstof, weidevogels: achter die woorden schuilt een wereld van samenhangende problemen die alleen in samenhang kunnen worden opgelost”, reageerde Hetty Janssen tijdens de behandeling van de startnotitie Herstelplan Biodiversiteit. “Daarom is deze notitie zo belangrijk.”

Initiatieven van onderop

Er zijn heel veel initiatieven vanuit de mienskip omdat mensen de dalende biodiversiteit willen ombuigen tot herstel. Via de startnotitie worden deze initiatieven via vier sporen gevoegd bij grotere bewegingen in de landbouw en natuur. “Deze programmatische samenhang zorgt ervoor dat de problemen in samenhang kunnen worden opgelost en dat de initiatieven uit de mienskip elkaar versterken. De startnotitie is daarom een goed begin.”

Robuust programma

Biodiversiteit herstel je niet in een jaar. De initiatieven die gefinancierd worden met provinciale subsidie moeten wel een lange adem hebben. Om de continuïteit van het herstelprogramma te waarborgen, dienen wij een voorstel in met GrienLinks. We willen de initiatiefnemers met elkaar in contact brengen om te kijken of acties op elkaar kunnen aansluiten. Zo zorgen we dat alle initiatieven samen leiden tot een robuust programma.

Plasdrasgebieden

Plasdrasgebieden zijn belangrijk voor weidevogels en biodiversiteit. Het is zonde als ze zomaar weer verdwijnen. We nemen met D66 het initiatief om te laten onderzoeken of bij overlijden of verkoop van een particulier plasdrasgebied, het ook mogelijk is om deze te behouden.

Hetty Janssen

Statenlid