12 november 2014

Benutting zonne-energie kan veel beter

Om in 2050 niet meer afhankelijk te zijn van fossiele brandstoffen stimuleert de Statenfractie van de Partij van de Arbeid in Fryslân het opwekken van duurzame energie. Zonne-energie is hierbij een energiebron die in Fryslân veel beter benut kan worden. Woordvoerder Hetty Janssen presenteert daarom morgen het idee om het opwekken van zonne-energie “grootschaliger” aan te pakken.

“We vragen Gedeputeerde Staten om te kijken of het in Fryslân mogelijk is om zonnepanelen te plaatsen op bedrijfsgebouwen en om zonneweiden te realiseren.” De gemeente Leeuwarden, die op dit moment al plannen heeft voor de aanleg van 10 hectare zonnepanelen, kan hierbij als voorbeeld dienen. Het idee van een grootschalige aanpak van zonne-energie sluit perfect aan op het maandag in het Ir. D.F. Woudagemaal gelanceerde ‘Fûns Skjinne Fryske Enerzjy’ (FSFE). Dit fonds is namelijk bedoeld om verschillende vormen van duurzame energie en energiebesparing te stimuleren. De PvdA wil dat er binnen het FSFE ruimte komt voor het intensiveren van het gebruik van zonne-energie in Fryslân. Het betrekken van woningbouwcorporaties is hierbij uitermate interessant, omdat op die manier ook huurhuizen een rol kunnen spelen bij het opwekken van zonne-energie. Zo kan ook deze duurzame energiebron een belangrijke bijdrage leveren aan de duurzaamheidsdoelstelling van de provincie.