Door Provinciale Staten op 20 januari 2015

Afsluitdijk icoon voor Culturele Hoofdstad 2018

De Afsluitdijk als locatie voor evenementen in het kader van Culturele Hoofdstad 2018. Dit idee presenteert de PvdA morgen tijdens de eerste Statenvergadering van het jaar. “De dijk staat voor onze ambitie, lef en doorzettings-vermogen en als icoon is de Afsluitdijk bekend over de hele wereld”, verklaart woordvoerder Wanda Ottens.

Veelzijdigheid benutten
Het jaar 2018 is daarnaast een mijlpaal in de geschiedenis van de dijk. Het is dan precies 100 jaar geleden dat het parlement groen licht gaf voor de bouw. Volgens de PvdA is het belangrijk dat de aantrekkingskracht en veelzijdigheid van de Afsluitdijk benut wordt. De mogelijkheden voor evenementen en activiteiten zijn “eindeloos” aldus Ottens. “De Afsluitdijk is een prachtige locatie voor bijvoorbeeld een marathon, voorstellingen, fotoprojecten of concerten. Maar ook straattekenen voor kinderen of een markt met streekproducten zijn leuke ideeën.” Ze vervolgt: “We zijn trots op de dijk en we kunnen er zoveel meer mee dan erover rijden, fietsen en wandelen. Een internationaal project als Culturele Hoofdstad kan dit laten zien.”