8 februari 2014

Actie voor monumentenstatus molen De Windlust

Op zaterdag 8 februari nam Lutz Jacobi samen met haar collega Aukje de Vries (VVD) ruim 400 handtekeningen in ontvangst van de inwoners van Burum. Met hun petitie , die door alle volwassen inwoners van Burum is ondertekend, vroegen de Burumers de beide Kamerleden er bij Minister Bussemakers van OCW op aan te dringen het advies om De Windlust van de monumentenlijst te halen niet te volgen.

Koren- en pelmolen* De Windlust brandde in april 2012 helemaal af en was daarmee even wereldnieuws. Sindsdien hebben de eigenaar de Stichting Erfgoed Kolumerland en de inwoners hard gewerkt aan het mogelijk maken van de herbouw. Helaas is bij de brand zoveel verloren gegaan, dat er nog maar enkele originele onderdelen hergebruikt konden worden. Dat is dan ook de reden voor het voornemen van Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed (RCE) om de monumentenstatus van De Windlust in te trekken.

Eigenaar, dorp en de Burgemeester van Kollumerland c.a. wezen er in de druk bezochte bijeenkomst in- en om de molen op, dat de monumentenstatus voor hen veel meer betekent dat subsidie voor het onderhoud. Het gaat hen er ook om dat de molen hoort bij de skyline van Burum en de status hen bovendien verplicht om er de komende decennia goed op te passen. Maar natuurlijk zijn er ook middelen nodig om de molen met vrijwillige molenaars draaiende te houden. Daarmee voldoet deze molen aan twee belangrijke uitgangspunten voor monumentenbehoud: hij wordt goed gebruikt en er is draagvlak voor in de samenleving.

Lutz Jacobi en Aukje de Vries zegden toe dat zij dit geluid mee zullen nemen naar Den Haag. Samen met de Kamerfracties van het CDA en D66 hebben zij de Minster schriftelijke vragen gesteld. Aanwezige raads- en statenleden zeiden desgevraagd eveneens steun te willen geven aan deze actie. Met de herbouw van De Windlust is volgens de inwoners Burum weer compleet. Medio maart zal de kap worden aangebracht. Naar verwachting zal de molen in september weer kunnen draaien.