Door Provinciale Staten op 21 mei 2015

Aarzel niet coalitie, toon ambitie en pak door

“De PvdA vindt het belangrijk dat iedereen meedoet. Gelijke kansen, werk en bestaanszekerheid voor iedereen.” Dat statement maakte fractievoorzitter Remco van Maurik bij de vaststelling van het coalitieakkoord. “Niet de overheid maar de mensen staan centraal.”

De uitgestoken hand van de coalitie waardeert de PvdA, maar de inhoud van het akkoord wordt kritisch bekeken. “Het straalt voorzichtigheid en terughoudendheid uit”, verklaarde Van Maurik. “In sommige gevallen lijkt de klok zelfs te worden teruggedraaid.” Hij ging daarom stevig in discussie met Sander de Rouwe (CDA). “Vertraag niet, pak door en ga aan de slag.”

Rode draad
Van Maurik benadrukte dat een rode draad in het coalitieakkoord ontbreekt. “Er is aarzeling om ambities waar te maken.” Als voorbeeld noemde hij het onderwijs, specifiek het universitair onderwijs en de aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt bij het vmbo. “Toon ambitie. Het is goed voor werk, het bedrijfsleven, het onderwijs en de toekomst van onze kinderen.”

Helderheid
De PvdA wil ook zo snel mogelijk helderheid over de financiering. Van Maurik: “We hopen op een snelle doorrekening. Op dit moment is het onduidelijk waar de rekening komt te liggen. We gaan graag de discussie aan, maar wel met volledige informatie.”

Geen auto, geen voordeel
De verlaging van de opcenten is bewijs “dat de automobilist met een grote auto belangrijk is voor het college”, aldus Van Maurik. “Mensen met een kleine auto zullen er weinig voordeel van zien. Mensen zonder auto al helemaal niet.”

Zorg en winst uit wind
Over de aandacht voor het mkb en culturele hoofdstad in het coalitieakkoord is de PvdA positief. Te weinig staat er volgens Van Maurik in over het onderwerp ‘zorg’ – “we bevelen ons zorgplan nogmaals aan” – en deelname aan Windpark Fryslân –”doorpakken anders gaat een ander met de winst aan de haal”.

Oude economie
De keuze van de coalitiepartijen voor meer asfalt en beton betitelde Van Maurik als oude economie en niet effectief. “Investeren in onderwijs, de aansluiting naar de arbeidsmarkt, glasvezel, mkb, toerisme en minder verrommeling op het platteland zijn dat wel.” De PvdA kiest voor banen en een sterkere structuur.

Voor meer inzichten over o.a. bestaand beleid, energiezuinig wonen, opruimen van windmolens en Wurkje foar Fryslân leest u de volledige bijdrage van Remco van Maurik.