Door Provinciale Staten op 19 juli 2024

‘Acceptatie en een veilig sportklimaat klinken zo vanzelfsprekend, maar helaas, de praktijk blijkt weerbarstig’

“Voorzitter, voor u staat een enthousiast Statenlid. We hebben het namelijk over sport en bewegen. En ja, ondanks dat ik “een gepensioneerd wielrenner” ben, sport ik nog bijna elke dag. Zo ook vanochtend. Op de racefiets naar het provinciehuis sla ik twee vliegen in één klap: duurzaam onderweg en heerlijk gesport.” Met die woorden opende Statenlid Daan Olivier afgelopen woensdag zijn bijdrage in het debat over de beleidsbrief sport ‘Fryslân in beweging: iedereen doet mee!’

Nog geen 50% van de Friezen beweegt voldoende

En wat de PvdA betreft moet dat het uitgangspunt zijn van ons sportbeleid: iedereen doet mee! En daar is een wereld te winnen, want op dit moment voldoet nog geen 50% van onze inwoners van 18 jaar en ouder aan de landelijke beweegrichtlijn van 2,5 uur aan sporten per week. In de Beleidsbrief staat dat in 2040 ten minste driekwart van de Friezen voldoende beweegt. Wat in de Beleidsbrief echter ontbreekt is een heldere doelstelling waar we over vier jaar willen staan. Daarom hebben wij samen met GrienLinks voorgesteld om in de Beleidsbrief Sport het doel toe te voegen dat in 2028 55% van de Friezen de bewegingsrichtlijn haalt. Als we dat doel halen, dan lopen we als provincie op schema voor ons doel in 2040.

Jong geleerd is oud gedaan

Ons beleid moet er wat ons betreft op gericht zijn om mensen op jonge leeftijd in aanraking te laten komen met sport: jong geleerd is immers oud gedaan! En als je dan eenmaal aan het sporten of bewegen bent, dan moeten we er ook voor zorgen dat je je hele leven kan blijven sporten. “En als we dan verder kijken naar ons sportbeleid, dan zie ik daar veel goeds in terugkomen. Door de investeringen in Sport Fryslân bouwen we een sterke provinciale sportinfrastructuur. Dat is goed voor de sportverenigingen en goed voor het provinciale netwerk aan buurtsportcoaches. Ook zijn we tevreden dat ons voorstel om sportverenigingen te ondersteunen, terugkomt in deze Beleidsbrief”, zei Olivier in zijn bijdrage. “We hebben prachtige sportverenigingen, sterke organisaties en talloze vrijwilligers die zich dagelijks inzetten. Ik wil iedereen die zich daarvoor inzet dan ook hartelijk danken!”

Iedereen doet mee

Wat de PvdA betreft moet iedereen mee kunnen doen. Ongeacht waar je woont, wie je bent of hoe groot je inkomen is. Iedereen moet toegang hebben tot sport en een veilige sportomgeving waar iedereen wordt geaccepteerd en waar je jezelf kunt zijn: ofwel, brede inclusie, gelijke kansen, sociale veiligheid en een sterke sportinfrastructuur. “Dat zijn wat ons betreft de kernen waar ons provinciale sportbeleid om moet draaien. Maar, als we het hebben over de brede inclusie, dan denken wij dat het beter kan.” Daarom diende Daan Olivier het amendement ‘Veilig en toegankelijk sporten en bewegen voor iedereen’ van GrienLinks mee in. “Wij willen namelijk dat sport en bewegen voor iedereen in Fryslân bereikbaar en sociaal veilig is.”

Veilige kleedkamers voor lhbtiq+-personen

De beleidsbrief draagt de titel: Iedereen doet mee. In de praktijk blijkt echter dat lhbtiq+ personen minder snel geneigd zijn om deel te nemen aan sport, of zelfs stoppen of veranderen van sportvereniging. Deze personen worden namelijk vaker gediscrimineerd of bitterhard gepest. Denk aan de verschrikkelijke spreekkoren, die ene opmerking op het sportveld, maar ook aan de onveilige situaties in de kleedkamer. “Voorzitter, wat de PvdA betreft moet iedereen inderdaad mee kunnen doen. Juist daarom is het belangrijk dat de provincie zich in blijft zetten met acties om de bewustwording, veiligheid en acceptatie van lhbtiq+ personen in sport te bevorderen en bespreekbaar te maken”, betoogde Olivier.

In de Beleidsbrief zien we dit echter niet terugkomen. Daarom kwam de PvdA met SP met het voorstel om samen met betrokken partners in Fryslân actie te ondernemen om te zorgen voor veilige kleedkamers en een inclusief sportklimaat, door bijvoorbeeld het inzetten van rolmodellen en voorbeelden vanuit de samenleving. “Dit voorstel past wat ons betreft prima binnen een beleid van brede inclusie. Acceptatie en een veilig sportklimaat klinken zo vanzelfsprekend, maar helaas, de praktijk blijkt weerbarstig.”

Sport moet betaalbaar blijven

“Tot slot wil ik mijn zorgen uiten over de landelijke plannen. Als de plannen van het nieuwe kabinet doorgaan, dan dreigt er een kaalslag in de sport. Sporten wordt duurder waardoor maar liefst een half miljoen mensen mogelijk stopt met sporten.” Daarom diende PvdA samen met de SP en GrienLinks met een motie in waarin we het college oproepen er bij de nieuwe regering op aan te dringen om met deze plannen te stoppen. In Fryslân zullen we namelijk hard geraakt worden als deze plannen doorgaan. En dat terwijl we zo hard investeren in onze sport.

Uitslag

Geen van de voorstellen die de PvdA indiende behaalde een meerderheid.

Het amendement met GL om vast te leggen dat over vier jaar 55% van de Friezen voldoende beweegt werd verworpen met 11 stemmen voor (PvdD, SP, GL, D66) en 29 stemmen tegen (JA21, PBF, PVV, CU, VVD, FNP, CDA, Steatelid Van Dijk en BBB).

De motie voor veilige sportomgeving voor lhbitq+-personen met SP werd verworpen met 14 stemmen voor (PvdD, SP, GL, PvdA, D66 en VVD) en 26 stemmen tegen (JA21, PBF, PVV, CU, FNP, CDA, Steatelid van Dijk en BBB).

De motie met SP en GL om bij de regering erop aan te dringen niet te bezuinigen werd verworpen met 17 stemmen voor (JA21, PvdD, SP, PVV, GL, PvdA, D66, VVD) en 23 stemmen tegen (PBF, CU, FNP, CDA, Steatelid Van Dijk en BBB).

Het amendement van GrienLinks met D66, CDA, PvdA, BBB, SP, ChristenUnie, VVD en FNP voor veilig en toegankelijk sporten en bewegen voor iedereen haalde wel een meerderheid.