Marktbijdrageregeling Sluis Kornwerderzand

Door Provinciale Staten op 23 december 2022

De verbrede Sluis Kornwerderzand is economisch van grote betekenis voor het kustgebied langs het IJsselmeer. Woensdag oordeelde Provinciale Staten over een overeenkomst met deelnemende marktpartijen die in totaal €26,5 miljoen hebben toegezegd.

‘De vraag ligt vandaag op tafel hoeveel risico de provincie loopt, omdat de bijdragen van de ondernemers worden voorgefinancierd. Maar we hebben geen reden om te twijfelen aan de woorden van de gedeputeerde dat het Rijk bijspringt wanneer het innen van de marktbijdrage niet lukt’, zegt woordvoerder Jaap Stalenburg. Daarom ging de PvdA akkoord met het voorstel voor de marktbijdrageregeling.

Arbeidsvoorwaarden

Bij de Statenvergadering over de bestuursovereenkomst heeft de PvdA aandacht gevraagd voor de arbeidsomstandigheden bij de bouw van de sluis. ‘Al eerder is het bij provinciale infrastructuurprojecten misgegaan met die arbeidsomstandigheden’, zei Stalenburg. ‘Daar zal van geleerd zijn, maar we blijven hier aandacht voor vragen. De juiste cao zal moeten worden gehandhaafd ook om schijnconstructies met vele onderaannemers te voorkomen.’Ook benadrukte Stalenburg dat in het belang van Harlingen de Boontjes op de huidige diepte moet blijven.