21 december 2022

We willen autogebruikers stimuleren om eerder over te stappen op ov

‘Armoede in alle vormen is onacceptabel en er zijn structurele oplossingen nodig om ervoor te zorgen dat iedereen mee kan doen. Dat geldt ook voor vervoersarmoede’, zegt woordvoerder Edou Hamstra tijdens Provinciale Staten over het Regionale Mobiliteitsprogramma. Dat programma gaat over hoe wij ons veilig en duurzaam kunnen verplaatsen in, van en naar Fryslân. ‘De PvdA omarmt de doelstelling om vervoersarmoede in Fryslân uit te bannen.’ Daarom dienen we de motie van de ChristenUnie om vervolgonderzoek te doen naar hoeveel inwoners daadwerkelijk vervoersarmoede ervaren mee in.

Grotere afstanden

In Fryslân zijn de afstanden groter en dat geeft ook eigen uitdagingen. ‘We zetten vol in op het fietsgebruik en leggen snelfietspaden aan, een ontwikkeling die we van harte steunen. Fietsen kan bijdragen aan het gezond en gelukkiger oud worden.’ We zijn hier ook afhankelijker van de auto. We gaan steeds meer werken met HUBS (knooppunten voor het openbaar vervoer). Maar het is voor inwoners verschillend hoe makkelijk deze te bereiken zijn. ‘We vinden het belangrijk dat mensen die voor de grotere afstanden gebruik maken van de auto, bij een HUB kunnen overstappen op het ov om zo de rest van de reis af te leggen met de bus of de trein’, zegt Hamstra.

24 uur gratis parkeren

De PvdA komt daarom met een motie om autogebruikers te stimuleren eerder over te stappen op het ov. We doen het voorstel om samen met andere organisaties en overheden te kijken of autogebruikers bij een overstap naar het ov hun auto de eerste 24 uur gratis kunnen parkeren.* Zo blijft het ov ook toegankelijk voor mensen op het platteland die steeds verder moeten reizen naar de bus of de trein.

Voldoende fietsfaciliteiten

De PvdA dient ook twee voorstellen van de VDD mee in. Een motie die vraagt om voldoende fietsfaciliteiten bij de HUBS en daarbij ook aandacht vraagt voor de minder mobiele personen en een motie die vraagt om in te zetten op voldoende laadpalen langs vaarroutes om in te spelen op de (toekomstige) vraag naar elektrische scheepvaart.

*Het gaat hier alleen om autogebruikers die bijvoorbeeld via hun ov-chipkaart kunnen aantonen dat ze na het parkeren zijn overgestapt op de bus of trein.