Door Gewestelijk bestuur op 6 mei 2015

1 mei: koesteren en vieren

Dit jaar sloegen het gewest en de afdeling Leeuwarden de handen ineen om 1 mei te vieren. Er is stilgestaan bij het verleden en er is vooruitgekeken naar de toekomst. Deze vooruitblik is in de vorm van een debat gegoten met ‘Werk en Jongeren’ als thema. Studenten waren uitgenodigd mee te doen aan dit debat.

Verslag: Nanne Tjerk Andringa, afdeling Leeuwarden

Het Sander Baan Kwartet verwelkomde de gasten in Zalen Schaaf met jazzy klanken. Tegen half vier was de zaal gevuld met 120 gasten en dagvoorzitter Trees Flapper heette iedereen welkom en onthulde het nieuwe logo van PvdA Fryslân. Erelid Jaap Coerse stond vervolgens stil bij wat de Dag van de Arbeid inhoudt en wat we bereikt hebben. Een reden om het te koesteren en te vieren. En daarom droeg Coerse de verzen ‘Den Eersten Mei 1945’ en ‘Vreugde en Arbeid’ voor.

1-mei rede Monika Sie
Als directeur van de Wiardi Beckman Stichting hield Monika Sie een persoonlijk getinte ‘1 mei-speech’. Het in vaste dienst nemen van de schoonmaker van het bureau was een van haar eerste besluiten. “Ik kreeg te horen dat de schoonmaak geen core business was. Maar een vast contract drukt voor mij uit wat Pieter Jelles Troelstra bedoelde met het samen vormgeven van de toekomst.” Ze vervolgde: “Als wij het niet vinden deugen dat schoonmaakster Brigitte niet doorbetaald krijgt bij ziekte, terwijl de ‘schoonmaakbaas’ een vermogen heeft opgebouwd van 345 miljoen euro, dan kunnen we dat anders inrichten met z’n allen. Of zoals Den Uyl zei: ‘Het gaat erom de mammoettanker van koers te veranderen. Ook al lukt dat maar voor een paar graden, dan komt ie heel ergens anders uit.’ Als een maatregel niet werkt, jammer voor de maatregel. We zijn hoeder van de waarde, niet moeder van de maatregel.’’

Willem Dreespenning
Vanwege hun 65 jarig partijlidmaatschap ontvingen Tini Laverman (90) en Gijs de Vries (91) uit Leeuwarden de Willem Dreespenning. Kamerlid Lutz Jacobi deed er zoenen en een rode roos bij. Laverman maakte als jong lid van de afdeling Huizum actief de wederopbouw mee, waarin de PvdA een prominente rol speelde. De Vries schopte het tot wethouder van sociale zaken, een post die hij van 1974 tot 1986 bekleedde. „De mooiste tijd van mijn leven”, aldus de veteraan in zijn dankwoord.

Jongeren en werk
Na een korte pauze, waarin de gasten werden toegezongen door Gerrit Breteler, ging het debat ‘Jongeren en Werk’ van start met Monika Sie als debatleider. Naast enkele ‘vaste’ forumleden waaronder Kamerlid Tanja Jadnanansing en vakbondsbestuurder Ina von Pickartz (FNV), mochten gasten uit de zaal aanschuiven om vragen te stellen en mee te debatteren. Tijdens het debat werd duidelijk dat de aanwezige jongeren het niet eens zijn met D66, dat zegt dat een vaste baan niet meer van deze tijd is. Eenzelfde beeld ontdekte de Vrije Universiteit Brussel. Bijna 70 procent van de jongvolwassenen tussen 25 en 35 jaar verkiest een vaste baan.

Ook de FNV strijdt voor ‘echte banen’, liefst onder een cao, aldus Von Pickartz. Tegelijkertijd heeft de vakcentrale haar handen vol aan de belangen van een miljoen flexwerkers. “Slechte werkgevers zijn van alle tijden. We zijn nog altijd aan het procederen om de bouwers van de Essent-centrale aan de Eemshaven aan hun verdiende loon te helpen.” Ze signaleert een grootschalige uitbuiting in veel sectoren, die is toegenomen onder het mom van de crisis. In haar ogen is het tijd voor een basisinkomen.