Actieplan Armoedebestrijding

Door Gewestelijk bestuur op 14 januari 2023

De prijzen stijgen hard en steeds meer huishoudens hebben moeite om rond te komen. De PvdA wil niet accepteren dat steeds meer mensen in armoede terecht komen. We willen mensen perspectief bieden. Daarom komt PvdA Fryslân met een actieplan armoedebestrijding.

Geen huis in de kou.

Door de torenhoge energieprijzen hebben steeds meer mensen moeite met het betalen van hun energierekening. We kunnen vaak geld besparen door het isoleren en verduurzamen van onze woning. Veel mensen willen dit ook, maar hebben daar niet genoeg geld voor. Daarom wil PvdA Fryslân dat de provincie inwoners helpt. Dat kan met de volgende maatregelen:

1. De provincie helpt mensen bij het isoleren van hun huis en het nemen van maatregelen die energie besparen. Bijvoorbeeld door een lening met een lage rente of met subsidies.
  2. We willen dat woningbouwcorporaties snel hun woningen verduurzamen en isoleren. Te beginnen bij de woningen van mensen met weinig geld. De overheid zorgt dat er goed wordt samengewerkt.
  3. Er moeten meer fixteams en energiecoaches komen. Zij helpen mensen hun energierekening blijvend te verlagen. Dat kan door de Energiebank Fryslân meer subsidie te geven.

De provincie krijgt een deel van de winst uit het Windpark Fryslân. Met een deel van die winst kunnen we deze maatregelen voor een groot deel betalen. We kijken samen met de Europese fractie of we een grootschalig isolatieprogramma kunnen financieren vanuit de Europese Green Deal.

Bereikbaar en betaalbaar openbaar vervoer voor iedereen.

Bereikbaarheid is een basisbehoefte. Maar deze basisbehoefte komt voor steeds meer mensen onder druk te staan. Voor mensen met een laag inkomen is het openbaar vervoer heel duur. Wij vinden dat iedereen in de provincie het ov moet kunnen gebruiken om te reizen naar school, werk of familie. Hierbij vragen wij speciale aandacht voor de bereikbaarheid van de dorpen.Ook moet reizen met het ov goedkoper zijn dan reizen met de auto. Daarom willen we dat mensen met een laag- of middeninkomen een korting kunnen krijgen op een busabonnement.We willen dat er meer rekening wordt gehouden met de arbeidsomstandigheden van buschauffeurs, machinisten en conducteurs. Zij hebben recht op een goed salaris en goede werkomstandigheden.

Financiële steun voor de Friese voedselbanken.

Doordat alles duurder wordt gaan steeds meer gezinnen naar de voedselbank. De energiekosten van de voedselbanken zijn ook gestegen. De PvdA wil dat de voedselbank gebruikt kan worden door iedereen die dat nodig heeft. Daarom willen we dat de Provincie Fryslân er samen met de gemeenten voor zorgt dat de Friese voedselbanken voldoende worden ondersteund voor hun goede werk. Dit gebeurt al in een aantal andere provincies.

Een gezond leven is een recht voor iedereen.

Als het aan ons ligt moet iedereen gezond kunnen leven. Dat betekent dat je kunt sporten en gezond kan eten. Het programma Bloeizone Fryslân is een succes. Mensen die daar aan meedoen gaan er gezonder door leven. De komende jaren moeten meer plekken in de provincie mee kunnen doen aan de Bloeizone-projecten. Samen met Sport Fryslân moeten we regelen dat sporten voor iedere Fries betaalbaar wordt. Ieder kind moet lid kunnen worden van een sportvereniging. Daarom willen we dat er blijvend meer geld beschikbaar komt voor het Jeugdfonds Sport & Cultuur. We vinden dat dezelfde regels moeten gelden voor iedereen die een vergoeding krijgt om de contributie of sportuitrusting te kunnen betalen. Nu zijn de vergoedingen nog per gemeente verschillend.

Een leuke, leerzame en actieve vakantie voor alle kinderen.

Zodra gezinnen in armoede terechtkomen, moeten ze vaak bezuinigen op hun vakantie. We willen dat alle kinderen in Fryslân van een leuke, leerzame en actieve schoolvakantie kunnen genieten. De provincie kan daar iets aan doen. Daarom willen we samen met Sport Fryslân, sportverenigingen en studenten sport aan het ROC een activiteitenprogramma opzetten. En samen met Keunstwurk en studenten van het ROC in de vakken theater, beeldende kunst & muziek willen we werken aan een cultureel activiteitenprogramma tijdens de schoolvakanties. Deelname aan deze programma’s is gratis voor kinderen uit gezinnen die in armoede leven en betaalbaar voor alle andere kinderen. Zo kan ieder kind vakantie vieren.

Een fonds armoedebestrijding.

De PvdA wil graag een provinciaal fonds armoedebestrijding. Dat werkt goed in de provincie Noord-Brabant. Het geld uit dit fonds is bedoeld voor ideeën uit de mienskip die helpen armoede te bestrijden. Met dit fonds moet een directe bijdrage worden geleverd aan het bestrijden van armoede in de breedste zin. Samen met de gemeenten zal de provincie komen tot een Fries actieplan voor de aanpak van armoede en schulden in Fryslân.

Iedereen moet mee kunnen doen.

De overheid moet ook toegankelijk zijn voor mensen die moeite hebben met lezen, schrijven en omgaan met een computer of smartphone. Het contact met de overheid mag voor hen geen obsta- kel zijn. Het plan van de PvdA en D66 in Provinciale Staten zal als basis dienen voor een effectieve aanpak tegen laaggeletterdheid. Hiermee worden mensen die digitaal minder vaardig zijn ook op weg geholpen in het (digitale) contact met de overheid. In Fryslân moet iedereen mee kunnen doen.

Heel Fryslân schuldenvrij.

In 2020 leefden 22.900 Friese huishoudens in armoede. Met de huidige hoge prijzen voor energie en boodschappen is de verwachting dat dit aantal toeneemt. Ook zal het aantal huishoudens met problematische schulden stijgen. Daarom wil de PvdA dat alle huishoudens in Fryslân worden geholpen met het oplossen van hun schulden. Schuldhulpverlening ligt natuurlijk bij de gemeentes, maar de provincie kan gemeentes wel ondersteunen en aanjager zijn van een doelmatige aanpak van schulden. Daarom wil de PvdA dat de provincie Fryslân komt met een provinciale aanpak ‘Heel Fryslân Schuldenvrij’.