Door Provinciale Staten op 16 december 2015

PvdA blijft hameren op oplossen knelpunten jeugdzorg

De PvdA wil dat de provincie blijft bijdragen aan het oplossen van knelpunten in de jeugdzorg. “De gemeenten en zorgaanbieders zijn nog niet eens een jaar gezamenlijk verantwoordelijk voor de jeugdzorg, maar het college wil nu al het geld schrappen dat bedoeld is voor het oplossen van opstartproblemen en probleemgevallen”, verklaart woordvoerder Hetty Janssen verontwaardigd. “Dat is veel te snel. Er zijn nog genoeg knelpunten en wachtlijsten.”

Zachte landing
De knelpuntenpot, die de Friese politiek vorig jaar instelde, is op dit moment voor ongeveer de helft gebruikt voor het oplossen van problemen. De PvdA wil dat het nog minimaal een jaar mogelijk is om de organisaties bij te staan in de zogenoemde decentralisatie van de jeugdzorg. “We hebben samen besloten om de jeugdzorg een zachte landing te geven. Dan moeten we nu niet ineens onze handen ervanaf trekken. Ook volgend jaar moeten we de gemeenten bij blijven staan”, aldus Janssen. Om dit te bewerkstelligen dient de PvdA morgen een amendement in. Verder vraagt de partij opnieuw aandacht voor de loverboyslachtoffers bij hulporganisatie Fier en wil het opheldering over een afwijzing van Talant. “Het gaat om kinderen, niet om instituties. De provincie moet niet moeilijk doen over de vraag of een probleem nu wel of niet meer tot het takenpakket hoort.”