Door Provinciale Staten op 15 september 2015

‘Open Monumentendag mag niet verdwijnen in Fryslân’

Het voortbestaan van de jaarlijkse Open Monumentendag wordt door het afhaken van sponsors bedreigd. Voor de PvdA reden om gedeputeerde Sietske Poepjes (CDA) te vragen in te grijpen. “Het zou doodzonde zijn als in Fryslân de Open Monumentendag verdwijnt”, benadrukt woordvoerder Hetty Janssen. “Het heeft niet alleen toeristische aantrekkingskracht, maar het heeft ook een belangrijke rol bij het overdagen van onze Friese cultuurhistorie.”

Friese editie
De PvdA vraagt de gedeputeerde om te onderzoeken of een Friese Open Monumentendag mogelijk is als de landelijk georganiseerde dag verdwijnt. Janssen: “Natuurlijk hopen we dat de landelijke stichting nieuwe sponsoren vindt. Maar als dit niet het geval is vertrouwen we erop dat het college onze mening deelt en middelen beschikbaar stelt.”

Leuk en leerzaam
Afgelopen weekend vond de 29e editie van de Open Monumentendag plaats. Door de hele provincie gingen de deuren van monumentale gebouwen open en vertelden vrijwilligers vol passie over de historie en bijzonderheden van de gebouwen. Voor de PvdA is het belangrijk dat mensen op een leuke en leerzame manier meer te weten komen over de cultuur en geschiedenis van Fryslân.

Waar ben je naar op zoek?