22 maart 2014

PvdA blij met uitspraken rechter over aanbesteding Thialf

De PvdA Statenfractie is blij met de uitspraak van de rechter in het kort geding rond de aanbesteding van Thialf. Fractievoorzitter Remco van Maurik: “Wij hebben er altijd het volste vertrouwen in gehad. Dat vertrouwen wordt opnieuw bevestigd, want eerder liet de Europese Commissie weten dat zij goedkeuring geeft voor de subsidie aan ijsstadion Thialf.” Door de uitspraak van de rechter is de aanbesteding van de vernieuwbouw van Thialf definitief en kan tot de bouw van het nieuwe stadion worden overgegaan.

Friese werkgelegenheid
Het programma van eisen van Thialf was gericht op de realisatie van de snelste laaglandschaatsbaan ter wereld, die moet voldoen aan zeer hoge energieprestatie-eisen. Thialf is een iconisch begrip in de schaatswereld en wil die positie met het nieuwe state-of-the art complex voor de komende tientallen jaren behouden. De bouw van het nieuwe Thialf zorgt ook voor een impuls voor de Friese bouwsector. Hoewel Ballast geen Fries bedrijf is, zorgt het bedrijf er wel voor dat er Friese bouwvakkers aan de slag zullen gaan. Dat was namelijk onderdeel van de aanbesteding. Ook is Ballast Nedam eigenaar van Haitsma beton in Kootstertille, waar eerder ook de Prefab betondelen voor het Abe Lenstra stadion werden gemaakt. En daarnaast zal er van nog veel meer Friese onderaannemers gebruik gaan worden.

Nieuwe Thialf in 2016 open
De definitieve subsidie van de provincie betekent dat de aannemer de huidige wedstrijdhal grondig kan renoveren. Het ijsstadion krijgt alle voorzieningen die nodig zijn om de beste baan van de wereld te blijven. Het beste ijs, de beste trainingsvoorzieningen, de nieuwste technieken en de beste omstandigheden voor de sporters, pers en publiek. De komst van de topsporttrainingshal is nog afhankelijk van aanvullende financiering. In 2014 zal de schop de grond in. In 2016 opent het nieuwe Thialf de deuren met alle voorzieningen en faciliteiten op topniveau.