Door Provinciale Staten op 9 juli 2024

PvdA foar Fryslân – Harlinger Haven en ontmoetingscentrum Nieuw Zoud

PvdA foar Fryslân – Bij de Haven van Harlingen willen ze in 2035 hét duurzame maritieme en logistieke hart van Noord-Nederland zijn. Tijdens het ‘PvdA foar Fryslân’-werkbezoek aan de Port of Harlingen bespraken wethouder Erik de Groot, raadsleden Edwin Helvrich en Willem de Graaf, afdelingsleden Henni van Asten en Ingrid de Mari, Eerste Kamerlid Hetty Janssen, lid van het gewestelijk bestuur Tineke Hemminga en Statenleden Edou Hamstra, Christa Oosterbaan, Klaas Zwart en Jaap Stalenburg met directeur Paul Pot en beleidsadviseur Jeanne Braaksma de koers van de haven.

De Haven van Harlingen is belangrijk voor de Friese economie. ‘Er zijn 168 bedrijven gevestigd in het havengebied, goed voor 1400 banen in de haven en 1500 banen bij toeleveranciers’, legde directeur Pot uit.

Er waren veel vragen over de haven, die al sinds 1234 de belangrijkste haven van de provincie is. Met directeur Paul Pot en wethouder Erik de Groot spraken zij onder andere over de verduurzaming van de veerboten naar de Waddeneilanden, de verbreding van de sluis bij Kornwerderzand, het baggeren van de Boontjes en het belang van de haven voor andere plaatsen in Fryslân en daarbuiten. In de toekomst zal meer transport verplaatsen van de weg naar het water. Al deze uitdagingen wil Port of Harlingen aangaan met behoud van de ecologische waarden het waddengebied.

Daarna bezocht ‘PvdA foar Fryslân’ het activiteiten- en ontmoetingscentrum Nieuw Zuid, waar een team van 75 vrijwilligers, ondersteund door medewerkers van Connexa, activiteiten organiseert voor ongeveer 500 bezoekers per week. Zij kunnen in Nieuw Zuid meedoen aan allerlei activiteiten en zo andere mensen ontmoeten en meedoen binnen de samenleving. In het gebouw bevindt zich onder andere een bibliotheek, weggeefhoek, timmerwerkplaats, fietsenmaker, vrouwengroep, keuken, kapper, uitleenplek, en atelier.

Annemieke Knijnenburg van Connexa legde uit wat de functie is van het ontmoetingscentrum binnen de wijk en daarbuiten. Het wordt steeds belangrijker voor mensen die mantelzorg of dagbesteding nodig hebben, maar zonder indicatie zitten. Ook voor mensen in de buurt is het een belangrijke plek om samen te komen. Veel van de vrijwilligers die de projecten organiseren hebben geen betaald werk, voor hen is het werk dat ze hier doen belangrijk om voldoening uit te halen en onder de mensen te zijn.

Nieuw Zuid is ontstaan door inspraak van bewoners uit de gelijknamige wijk. Wethouder Erik de Groot is enthousiast over het project, dat de gemeente op dit moment aan het evalueren is.

Veel vrijwilligers vertelden over hun initiatief, zoals Sjoeke die haar bibliotheek en weggeefhoek in Nieuw Zuid gevestigd. Drie keer per week kunnen bezoekers daar boeken lenen, spulletjes uit de weggeefhoek meenemen of langs komen voor een bak koffie.

\