Door Provinciale Staten op 17 juli 2024

PvdA en VVD stellen vragen over bedreigde bestuurders en politici: ‘Zorgen over het lage aantal aangiftes’

PvdA-Statenlid Jaap Stalenburg en VVD-Statenlid Eric ter Keurs stelden woensdag tijdens Provinciale Staten vragen over de bedreigingen van politici en bestuurders. De afgelopen tijd hebben meerdere Friese wethouders van verschillende politieke partijen te maken gehad met intimidatie en bedreigingen. Ook andere bestuurders en politici hebben hiermee te maken.

En dat zijn geen incidenten: volgens een rapport van Binnenlandse Zaken hebben 7 op de 10 wethouders ervaring met vormen van geweld, intimidatie of bedreiging. Slechts 7% van hen doet aangifte volgens de wethoudersvereniging. Die getallen baren de PvdA en VVD zorgen: ‘Het bedreigen of intimideren van volksvertegenwoordigers en bestuurders moet stoppen. En als het toch gebeurt, is het belangrijk dat er aangifte van wordt gedaan. Wij maken ons zorgen dat dit laatste nu zo weinig gebeurt. Er zijn acties nodig om dat te veranderen’, reageerde Jaap Stalenburg.

De partijen wilden weten om hoeveel incidenten het gaat in Fryslân. Ze willen ook dat er meer gebeurt om bedreiging, geweld of intimidatie van bestuurders en politici aan te pakken. Ze vragen daarom aan de Commissaris van de Koning om in gesprek te gaan met de betrokken minister en andere relevante partijen over het hoge aantal bedreigingen, het lage percentage aangiftes en concrete acties om dit aan te pakken.

Tijdens de Statenvergadering riep de Commissaris van de Koning Arno Brok in zijn beantwoording politici en bestuurders met klem op om altijd aangifte te doen ‘Want sûnder oanjeften kinne plysje en it Iepenbier Ministearje net oan de slach en der gjin wurk fan meitsje.’ Hij deelde onze zorg dat dit zo weinig gebeurt. Hij gaf aan dat hij het onderwerp zowel binnen als buiten de Staten veel agendeert in de gesprekken die hij voert.