Naar een schone en gezonde leefomgeving

Door Provinciale Staten op 26 oktober 2021

We willen genieten van de omgeving, ons goed voelen. Geluk op één! Maar de druk op de ruimte om ons heen neemt toe en we vragen steeds meer van de bodem, het water, de lucht en de planten en dieren die daarin leven. De Vlinderstichting schreef dat het aantal vlinders sinds 1950 met liefst 75% is afgenomen. Het aantal bijen neemt af, waardoor de bestuiving van planten in het gedrang komt.

Voor die teruggang van de biodiversiteit zijn we samen verantwoordelijk. We willen goedkoop voedsel, spuiten ongewenste planten op onze stoep dood en willen met zo min mogelijk inspanning planten, schimmels en dieren waar we last van hebben, bestrijden.

Optelsom

Daarvoor zijn honderden middelen bedacht die we pesticiden noemen. Omdat bekend is dat die pesticiden ook gevaren met zich mee brengen en gezondheidsklachten opleveren zijn we voorzichtig met het toelaten ervan. Maar bij die toelating kijken we nog nauwelijks naar de zogenaamde cumulatieve effecten: wat gebeurt er als je meer middelen tegelijk gebruikt? Wat zijn de effecten voor onze gezondheid, de planten, schimmels en dieren die we juist wel nuttig vinden? Vriend en vijand zijn het er over eens dat het gebruik van pesticiden tot een minimum beperkt moet worden.

Het toelaten van die middelen is een taak van de Rijksoverheid. Maar het gebruik ervan bepalen we zelf en kunnen we zelf beïnvloeden.  Zeven partijen in de Provinciale Staten van Fryslân (GrienLinks, D66, PvdA, Partij voor de Dieren, SP, FNP en 50PLUS) hebben een initiatiefvoorstel gemaakt waarin het college gevraagd wordt het voortouw te nemen bij het terugdringen van het gebruik van pesticiden in Fryslân.

Het goede voorbeeld

Kern van het voorstel is dat de provincie bij zichzelf moet beginnen. Dat betekent dat de provincie zelf het goede voorbeeld geeft en via het inkoopbeleid bedrijven beloont die niet-schadelijke alternatieven gebruiken. Op deze manier krijgen innovaties een kans en wordt het een uitdaging om als beste ondernemer voor de provincie aan het werk te mogen. Ook is het de bedoeling dat de provincie met andere lokale overheden actief samenwerkt aan de afbouw van het gebruik van deze middelen.

Zeker niet allen in de land- en tuinbouw worden veel pesticiden gebruikt. Ook andere bedrijven, industrie en particulieren zijn verantwoordelijk. Er zijn mensen die wijzen naar de land- en tuinbouw, maar zelf de minder gewenste planten op de oprit doodspuiten. De initiatiefnemers in de Staten willen dat we samen met alle sectoren zoeken naar mogelijkheden om het gebruik van pesticiden te beperken.

Er zijn mooie initiatieven, zeker ook in de landbouw. Laat de provincies daarin faciliteren en stimuleren.  Laten we niet wijzen naar anderen, maar de mogelijkheden benutten die we zelf hebben of kunnen vinden. We hopen dan ook dat andere partijen ons initiatiefvoorstel steunen.  Op naar een schone en gezonde leefomgeving!

Erik de Groot, PvdA
Jochem Knol, GrienLinks