Door Provinciale Staten op 23 februari 2015

Muizenschade: “Boeren de zomer door helpen”

“Een Friese boer wil zichzelf redden.” Daar is Statenlid Douwe Hoogland zeker van. Maar met de huidige muizenplaag, en de schade die ermee samengaat, is dat moeilijk. “De schade kan oplopen tot 100.000 euro per bedrijf.” Er moet daarom serieus gekeken worden naar het probleem vindt de PvdA. Hoogland: “Het kan boeren de kop kosten.”

Na-ijleffect
De vraag die bij de muizenplaag leeft is: valt het onder ondernemersrisico of niet? Hoogland is van mening dat er goed onderbouwd moet worden waar het risico zit. “Belangrijk is de inventarisatie en taxatie van de schade. Dat is goed opgepakt door de gedeputeerde.” Daarnaast moet er gezorgd worden voor goede maatregelen Een goede samenwerking tussen provincie en het Rijk is hierbij voor de PvdA erg belangrijk. Wel moeten er volgens Hoogland geen overhaaste maatregelen worden genomen. “Er is nog even tijd om goed te bekijken wat er moet gebeuren. Het probleem begint in april als de eerste snede gras normaal gesproken geoogst wordt. Daarna krijg je een na-ijleffect. We moeten de boeren de zomer door helpen.”

Compensatie
Om geen boer tussen wal en schip te laten belanden heeft de PvdA de kredietbank in stelling gebracht. “Iedereen kan hieraan mee doen”, verklaart Hoogland, “het is een makkelijk instapbare mogelijkheid.” Een punt van aandacht is de rente die over de kredieten betaald moet worden. Daarom is de PvdA blij met het feit dat de gedeputeerde zoekt naar nieuwe mogelijkheden. Op de vraag wat hij vindt van een renteloze provinciale lening zegt Hoogland: “We gaan bekijken of het werkt.” Wel wijst hij op een mogelijke valkuil. Sommige boeren maken namelijk gebruik van compensatie voor ganzenschade. Door de zogenoemde de minimis-regeling moeten ze een keuze maken: compensatie voor ganzenschade of muizenschade? “Dat is een lastige keuze”, besluit Hoogland, “daar moeten we extra naar kijken.”