16 december 2014

Ja! Jannewietske voor Nieuwe Willemshaven

“Een nieuwe toeristenstroom naar Friesland” dat is volgens PvdA-gedeputeerde Jannewietske de Vries de belangrijkste reden om deel te nemen in de ontwikkeling van de Nieuwe Willemshaven in Harlingen. Hier wordt vanaf april 2015 gewerkt aan een geheel nieuwe haven met internationale uitstraling. Een onderdeel hiervan is de Cruise Port Harlingen.

Het aantal riviercruiseschepen dat jaarlijks Harlingen aandoet is in een paar jaar gestegen van 24 naar ruim 50. En dit jaar hebben ook twee cruiseschepen voor zeereizen in Harlingen aangelegd. Vanaf 2016 kan dat flink groeien als de zeeschepen gebruik kunnen maken van de nieuwe aanlegfaciliteiten. Dit is niet alleen een opsteker voor Harlingen, de cruisedeelnemers zullen ongetwijfeld ook ander toeristische trekkers in de hele provincie bezoeken.

De ontwikkeling van de hele Willemshaven is mogelijk met een bijdrage uit het Friese Merenproject. Jannewietske de Vries ondertekende daarvoor samen met de Harlinger wethouder Maria le Roy een bestuursovereenkomst. Met de overheidsbijdrage van 5 miljoen worden de openbare ruimte en algemene voorzieningen gerealiseerd. Daarnaast zal het bedrijfsleven naar verwachting 20 á 30 miljoen in de Nieuwe Willemshaven investeren.

Voor de inrichting van de Cruise Port Harlingen is nog een extra investering nodig. Onze gedeputeerde kreeg daarvoor een subsidieaanvraag in het kader van het project “Wurkje Foar Fryslân” mee naar Leeuwarden. Zowel Jannewietske de Vries als Maria le Roy onderstreepten het belang van deze impuls voor de werkgelegenheid in Harlingen en de gehele regio. Vooral voor de jongeren is deze op de toekomst gerichte investering belangrijk.