Door Provinciale Staten op 5 juni 2024

Fryslân en Europa: Samen Sterk in een Verdeeld Politiek Landschap

Tijdens de Provinciale Statenvergadering op 29 mei benadrukte Europawoordvoerder Jaap Stalenburg in zijn bijdrage de cruciale rol van Europa voor Fryslân. Met de Europese verkiezingen voor de deur, onderstreepte Stalenburg de groeiende Europese verdeeldheid, mede door de dreiging van Rusland en het opkomende populisme.

Stalenburg prees de startnotitie voor de beleidsbrief Europa en Niedersachsen 2024-2027, die ambitieuze doelstellingen bevat en Fryslân op tal van Europese dossiers zichtbaar maakt. ‘De relatie tussen Nederland en Europa zal de komende jaren spannend worden,’ waarschuwde hij, wijzend op de mogelijke koerswijziging van Nederland onder een nieuw kabinet, vooral op terreinen als landbouw en vluchtelingenbeleid. De PvdA-fractie vreest dat Nederland, net als Hongarije en Slowakije, meer afstand zal nemen van de Europese besluitvorming, wat nadelige gevolgen kan hebben voor belangrijke Friese projecten zoals Wetsus.

Stalenburg stelde vragen over de ambitie om 130 miljoen euro aan Europese subsidies binnen te halen: ‘Hoe staat het hiermee en kunnen wij inzicht krijgen in of de aan steun gekoppelde cofinanciering financieel haalbaar is?’ Hij pleitte voor een jaarlijks Europadebat met alle gedeputeerden over onderwerpen als cultuur en landbouw in de Europese context. Hij vroeg ook waarom de samenwerking over de oostgrens alleen met Niedersachsen is en niet met Ost-Friesland, een streek waarmee Fryslân culturele en Wadden-relaties heeft.

Hij benadrukte dat de komende Europese verkiezingen niet alleen gaan over geopolitieke spanningen, maar ook over belangrijke lokale kwesties zoals landbouw en woningisolatie. ‘Met Poetin aan de Europese grenzen en partijen in de EU die persvrijheid en democratie minder serieus nemen,’ zei Stalenburg, ‘zijn deze verkiezingen in alle opzichten belangrijk.’ Tot slot riep hij op tot actieve lobbyinspanningen van Statenleden door input te leveren aan hun vertegenwoordigers in het Europees Parlement. En hij stelde voor om Joost Klein opnieuw een Europees podium te geven om Europa te promoten, want: ‘betere Europeanen dan Friezen zijn er niet’.

Stalenburg onderstreept met zijn bijdrage  hoe essentieel de Europese samenwerking is voor de toekomst van Fryslân.