5 augustus 2013

De bestuurlijke organisatie

Heftige tijden in onze over het algemeen zo rustige Kamer.
Door alle commotie omtrent zijn interview in de Volkskrant over de samenstelling van de Commissie van Ingeleide bij de Kroning op 30 april, zag onze Kamervoorzitter Fred de Graaf zich gedwongen zijn voorzitterschap neer te leggen. Het kan verkeren: de ene week spreek je als voorzitter de vertrekkend eerste ondervoorzitter (onze partijgenoot Kim Putters, die directeur is geworden van het SCP) toe, een week later word je zelf toegesproken bij je vertrek. En dat terwijl de Eerste Kamer zelf niet heeft kunnen spreken over de kwestie. Als gevolg van de opstelling van de fractievoorzitters in de Tweede Kamer had de voorzitter zijn besluit al genomen.

Op het moment dat ik dit schrijf bereiden we ons voor op de keuze van een nieuwe voorzitter op 2 juli a.s.
In de afgelopen periode is een aantal wetsvoorstellen behandeld die van belang zijn voor de lokale overheid. Ik noem b.v. het wetsvoorstel dat regelt dat voortaan gemeenten besluiten over het wel of niet open zijn van de winkels op zondag. Het rijk gaat daar niet meer over, gemeenten zelf moeten beleid maken en besluiten nemen en dat zal ongetwijfeld nog tot veel discussie leiden. Wat mij betreft hoort het debat ook op dat niveau plaats te vinden. Een ander voorbeeld is de wijziging van de  Drank- en Horecawet. Kort na de vorige wijziging is er nu besloten de leeftijdsgrens te verhogen tot 18 jaar, een maatregel waar de EK-fractie van de PvdA al voor heeft gepleit bij de vorige wijziging en die nu is opgenomen. Het verstrekken en in bezit hebben van alcohol beneden de leeftijd van 18 jaar is verboden. De handhaving ligt op het bordje van de gemeenten en dat zal nog het nodige overleg vragen met horeca, sportclubs, slijterijen etc. Gemeenten hebben nog maar net de handhaving overgenomen van de nVWA en in het algemeen te weinig handhavingcapaciteit.

Ook over een ander voor gemeenten belangrijk wetsvoorstel, de nieuwe Prostitutiewet is indringend gesproken. Het debat is voor de tweede keer opgeschort. In de Kamer bestaan grote twijfels over het invoeren van zowel de registratieplicht als de vergewisplicht in relatie tot privacy en effectiviteit.
Ook over de  handhavingcapaciteit van de politie heeft de Kamer twijfels.

De inrichting van de bestuurlijke organisatie in ons land komt steeds vaker op de agenda te staan. Zo was er een beleidsdebat  met de minister van Binnenlandse Zaken over dit onderwerp, waarin de woordvoerder van onze fractie vooral duidelijkheid probeerde te krijgen over de samenhangende visie van het Kabinet op dit onderwerp. Die wordt gemist en is ook in het debat onvoldoende helder geworden. Wordt ongetwijfeld vervolgd als concrete wetsvoorstellen op dit terrein aan de Kamer worden voorgelegd.
In behandeling is verder het initiatiefvoorstel van Pierre Heijnen over het terugbrengen van het aantal raadsleden tot het niveau van vóór 2002, de zg. dualiseringscorrectie. Onze fractie zit daar kritisch in.

Tenslotte is enkele weken geleden in de plenaire vergadering stilgestaan bij het overlijden van onze gewaardeerde partijgenoot Kees Zijlstra in aanwezigheid van zijn vrouw en kinderen. De Kamervoorzitter hield een mooi verhaal over zijn leven en de belangrijke en zeer gewaardeerde bijdrage die Kees heeft geleverd aan het werk van de Eerste Kamer.
Ik vind het een prachtige en vaak emotionele traditie om op deze wijze stil te staan bij de betekenis die oud-Kamerleden hebben gehad voor onze parlementaire democratie.

Janny Vlietstra