Als er in de Provinciale Staten wordt gedebatteerd over het ov, dan gaat dat debat altijd over de bereikbaarheid van Friese dorpen. Waar stopt de bus nog wel, en waar niet meer? Toen in Provinciale Staten de noodconcessie voor Arriva werd vastgesteld, was dat ook de kern van de inbreng van woordvoerder Edou Hamstra: “De sportvereniging, de winkels, sociale cohesie, straatfestivals, dorpsfeest, de kerk en de bushalte. Ze dragen allemaal bij aan de leefbaarheid in het dorp en schetsen wat mij betreft ook samen de Friese cultuur. Langzamerhand zie je het verdwijnen. Als we niets doen, betekent het niet dat er niets veranderd.”
Geen structurele maatregelen
Door de coronacrisis pakken minder mensen de bus. Daardoor komt er voor twee jaar (2023 en 2024) een noodconcessie, in plaats van dat het ov vanaf 2023 voor tien jaar wordt aanbesteed. In die twee jaar worden er, zolang er minder reizigers zijn, ook met minder bussen gereden. Hamstra: “Het voelt dan ook niet fijn om vandaag voor een noodconcessie te stemmen. Maar ik geloof wel dat het gezien de coronacrisis en de gevolgen hiervan de beste oplossing is. En laten we er dan het beste in zien. Laten we deze twee jaar gebruiken om toe te werken naar een nieuwe aanbesteding die gericht is op de toekomst. Laten we kijken waar de kansen liggen om de reiziger weer in de bus te krijgen. En laten we in de tussentijd zorgen dat we het niet verder afbreken. Tijdelijke maatregelen, geen structurele en zodra het weer kan, opschalen!”
Maatwerk voor ieder dorp
Voor de PvdA is het wel belangrijk dat er dan naar passende oplossingen wordt gekeken. Edou Hamstra wil dat er gekeken wordt naar het meest geschikte maatwerk voor de inwoners van ieder dorp: “Geen vrouw met kinderwagen op een elektrische fiets. Elke dorp, elke wijk heeft zijn eigen behoeftes. We moeten niet alleen kijken naar maatwerkvervoer, maar ook maatwerk gericht op de reizigers.”
Bescherming cao afspraken
De PvdA wil ook dat de cao-afspraken die gemaakt zijn de chauffeurs bescherming bieden en dat schijnconstructies voorkomen worden. Werken met een onderaannemer mag er niet toe leiden dat er een andere cao wordt toegepast, want gelijk werk = zelfde arbeidsvoorwaarden. Daarom hebben wij samen met GrienLinks en CDA, SP en 50+, en met unanieme steun van Provinciale Staten, de provincie opgeroepen om alle chauffeurs in deze concessie te laten rijden onder de condities van de cao openbaar vervoer sector stad- en streek (of hieraan gelijkwaardig).
(📸 jbdodane)