‘De economie is van en voor iedereen, met een visie op de maakindustrie’

Door Provinciale Staten op 22 juli 2024

Tijdens het debat over de startnotitie economie afgelopen woensdag merkte woordvoerder Jaap Stalenburg op dat wij in veel opzichten in spannende tijden leven: “Niet alleen geopolitiek, maar ook in de dynamiek van de samenleving. In het jaarplan van het Strategisch Platform van het Innovatie-pact Fryslân staat daarover een mooi citaat van de Griekse filosoof Heraclitus. ‘De enige constante is verandering’.” Hij noemde diverse grote ontwikkelingen die van invloed zijn op Fryslân, de Friezen en de Friese economie, zoals de afnemende beroepsbevolking, de omschakeling naar een circulaire economie, van zorg naar positieve gezondheid en van fossiele naar hernieuwbare energie.

Netcongestie bedreiging voor vestigingsklimaat

Een groot probleem waar steeds meer Friese bedrijven tegenaan lopen is de netcongestie. Dat wordt ook steeds belangrijker voor het Friese vestigingsklimaat. De PvdA ziet daarbij belangrijke knelpunten in het provinciale beleid. Op dit moment zijn er bijvoorbeeld veel ruimtelijke beperkingen voor bedrijven die zelf met energiehubs aan de slag willen gaan. En windmolens zijn nauwelijks mogelijk, alleen bij een selectief aantal bedrijventerreinen. Kleinschalige opwekking van zonne-energie is ook heel moeilijk, zo niet onmogelijk. “Als we niet in actie komen dreigen we bedrijven kwijt te raken en komt ons vestigingsklimaat serieus onder druk te staan”, waarschuwde Stalenburg. Hiervoor moet aandacht zijn in het nieuwe economiebeleid: “We zien het probleem iedere dag groter worden.”

De economie is van en voor iedereen

Belangrijk is dat de kansen voor Friezen in de ‘Blue Delta’ eerlijk worden verdeeld. Iedere Fries moet profiteren van onze focus op brede welvaart met een circulaire economie boven enkel economische groei. Daarom diende Stalenburg met GrienLinks een voorstel om daarom aandacht te geven aan een toegankelijk toerismebeleid, ook voor mensen met een smalle beurs en lokale horecaondernemers. “We willen dat ook toeristen met een smalle beurs hier terecht kunnen. Het moet hier geen provincie worden waar alleen de beter gesitueerden nog terecht kunnen met hun dure zeilboten”, zei Stalenburg.

Daarnaast vraagt Stalenburg met het voorstel om doelen te formuleren (en goed te meten) over wat de effecten zijn van het economiebeleid op mensen die nu minder verdienen dan het gemiddelde: “Als het hier economisch goed gaat, moet iedereen daarvan kunnen profiteren. Banengroei, innovatie en hogere lonen moeten eerlijk worden verdeeld.”

Toekomst voor de maakindustrie

Daarnaast kwam PvdA met D66 en JA21 met een motie over de toekomst van de maakindustrie in Fryslân. “Juist in die sector is veel vraag naar arbeidskrachten, maar deze staat ook onder druk door vergrijzing, een krimpende arbeidsbevolking en de geopolitieke situatie. Wat wij vragen is een visie te ontwikkelen op de toekomst van de maakindustrie in deze provincie met als uitgangspunt voldoende toekomstbestendige banen in de Friese maakindustrie”, aldus Stalenburg.