Door Provinciale Staten op 24 mei 2024

Europarlementariër Mohammed Chahim bezoekt Terschelling en Holwerd

Mohammed Chahim was dinsdag op Terschelling en in Holwerd. Met Statenleden Christa Oosterbaan en Daan Olivier van PvdA, Charda Kuipers en Jochem Knol van GrienLinks en raadsleden Aukje Schol en Jan-Willem Adams van PvdA Terschelling sprak de Europarlementariër en nummer 2 op de lijst van GroenLinksPvdA bij de Europese verkiezingen over de invloed van klimaatverandering op de leefbaarheid en het belang van een eerlijke energietransitie voor inwoners.

🦋 Boswachter Remi Hougee liet bij de stuifkuil van de Kaapjesplak op Terschelling het belang van stuivend zand zien: ‘De Kiekendief die daar vliegt, heeft een open vlakte nodig om te kunnen jagen. Een konijn heeft jong gras nodig. En het duinviooltje, onmisbaar voor de parelmoervlinder, groeit alleen hier op het eiland.’ Zonder verstuiving groeit het gebied langzaam dicht, en door veel stikstof in de bodem versnelt dat proces. Daardoor verdwijnen soorten van het eiland. De stuifkuilen van Staatsbosbeheer zorgen voor kale gebieden in de duinen die dat proces vertragen.

💧Remi vertelde ook over het Waterpracht-project, waarmee meer water op het eiland wordt vastgehouden en tegelijkertijd de waterkwaliteit wordt verbeterd. Want door klimaatverandering stijgt de zeespiegel en wordt zoet water in de toekomst schaarser: de zoetwaterbel onder het eiland krimpt naar verwachting van 80 naar 40 meter.

❌ Paul de Bos van Gas(T)vrij Terschelling laat de plannen van Kistos zien om vlak boven het eiland naar gas te boren: ‘Terschelling is het enige eiland waarvandaan je geen obstakels ziet, een boortoren bederft het uitzicht op de zee. Bovendien worden garnalenvissers aangetast in hun bestaanszekerheid omdat ze niet binnen vijf kilometer van de boortoren mogen vissen. En het boorplatform komt op twee kilometer van de zuidelijke vaarroute, wat veiligheidsrisico’s met zich meebrengt.’ Volgens Mohammed Chahim is het raar dat er plannen zijn voor nieuwe gaswinning: ‘Dat past niet binnen onze Europese klimaatdoelen.’

🔋 Met Dirk Lintmeijer van Terschelling Energie spraken we over de energie opwek op het eiland: ‘met alleen zon kunnen wij niet genoeg duurzame energie opwekken voor het hele eiland. En voor een extra kabel vanaf de wal, moet er in de bodem gegraven worden.’ Chahim geeft aan dat Terschelling voor Europa een interessante proeftuin kan zijn om energie zelf op te wekken en op te slaan, waarbij de opbrengsten naar Terschellingers gaan.

🌊Terug aan wal reden we door naar Holwerd, waar Jan Zijlstra over de stand van zaak vertelde over Holwerd aan Zee nu Provinciale Staten in april besloot hun handen ervan af te trekken. Het burgerinitiatief wil toch door met hun plannen: ‘Dit gebied heeft een impuls nodig.’

Door de gesprekken werd duidelijk hoe Europa kan helpen bij lokale initiatieven van onderop. Deze initiatieven vergroten de leefbaarheid, maken (of houden) het gebied aantrekkelijk voor toerisme, bereiden ons voor op klimaatverandering en zorgen voor een rechtvaardige opbrengst van duurzame energie. Dus stem 6 juni voor Europa!