‘Mogelijk al jaren onterecht stikstofvergunningen verleend’

Door Provinciale Staten op 14 november 2018

De PvdA wil van gedeputeerde Johannes Kramer (FNP) weten hoeveel stikstofvergunningen er in Fryslân niet verstrekt hadden mogen worden vanwege foutief beleid. “Volgens het Europees Hof is het Nederlandse beleid om de uitstoot van stikstof te verminderen niet in overeenstemming met de Europese richtlijnen die natuurgebieden moeten beschermen”, verklaart Statenlid Hetty Janssen, die vandaag tijdens het vragenuurtje opheldering wil. “We willen weten of de uitspraak van het hof aanleiding is om in Fryslân per direct te stoppen met het verlenen van nieuwe stikstofvergunningen.”

Sinds 2015

Ondanks de uitspraak van het Europees Hof schrijft de provincie Fryslân in een recent bestuursrapport1 dat het van plan is zoveel mogelijk vergunningen te verlenen. De PvdA denkt, samen met natuurbeschermers, dat er mogelijk al sinds 2015 onterecht stikstofvergunningen zijn verleend. Een interessant detail is dat vandaag het betreffende bestuursrapport ter besluitvorming bij Provinciale Staten ligt.

Risicovol

Voor Janssen is dit een belangrijke reden om gedeputeerde Kramer te vragen of het niet „uitermate risicovol” is om nieuwe vergunningen te verlenen. Volgens de PvdA is het belangrijk dat, bij onwettige vergunningen, eerst duidelijk wordt welke gevolgen het weiden van vee en het bemesten van land heeft op de nabijgelegen natuur.

Update (10.15 uur): Gedeputeerde Johannes Kramer vertelt dat hij morgen (donderdag 15 november) een gesprek heeft met de minister over deze kwestie. Ook benadrukt Kramer dat de lopende aanvragen worden aangehouden tot na het gesprek.

Hetty Janssen

Statenlid