Door Provinciale Staten op 4 juni 2024

Tweede Kamerlid Glimina Chakor op werkbezoek in Leeuwarden en Ameland: gesprek met eilandvertegenwoordigers en inwoners

Vorige week vrijdag kwamen vertegenwoordigers van de vier Friese eilanden op het provinciehuis. Ze spraken daar met de waddenwoordvoerder van GroenLinksPvdA in de Tweede Kamer Glimina Chakor en Statenleden Christa Oosterbaan (PvdA) en Jochem Knol (GrienLinks) over het leven op een Waddeneiland. Hun boodschap: luister als Tweede Kamer naar eilanders. Sta stil bij hoe regels en plannen op de eilanden uitpakken. Want dat is door de unieke omstandigheden vaak anders dan op het vaste land. De zogeheten Waddentoets, een idee van voormalig Tweede Kamerlid Lutz Jacobi, waarmee de gevolgen van rijksbeleid worden getoetst op onbedoelde effecten voor de Waddeneilanden, werd regelmatig genoemd.

’s Middags voeren Glimina, Christa en Jochem met raadslid Marloes Rijpstra naar Ameland. Ze spraken in ontmoetingscentrum De Toel met inwoners. Vooral de bereikbaarheid van het eiland leeft erg. Voor de mensen aan wal is de veerboot vaak het begin van hun vakantie, maar voor een eilander is dat de enige manier om bij hun school, werk of afspraak in het ziekenhuis te komen. Belangrijk is daarom dat de stem van eilanders verankerd wordt in de nieuwe veerbootconcessie: besluiten over de veerdienst gaan immers over hun bereikbaarheid, leefbaarheid, gezondheid en veiligheid.

Bedankt PvdA Ameland en @marloesrpstr voor de organisatie van het werkbezoek en veel dank aan wethouder Roel de Jong (Vlieland), raadslid Jan-Willem Adams (Terschelling) en Erik Gerbrands (steunfractielid Schiermonnikoog) voor jullie aanwezigheid!

#pvda #fryslân #Ameland #terschelling #Schiermonnikoog #vlieland #wadden