1 december 2014

7. Vaststellen kandidatenlijst Prov Staten 2015-2019
  8. Vaststellen kandidatenlijst Wetterskip 2015-2019
  10. Sluiting

Bij Punt 2-3: Amendementen op het verkiezingsprogramma kunnen ingediend worden tot donderdag 11 december om 18.00 uur.

toelichting punt 4: artikel 6.8 lid 7 van het HR luidt: Vóór het vaststellen van de kandidatenlijst wordt aan de afgevaardigden door middel van een algemene beschouwing de gelegenheid gegeven om de werkwijze van het gewestelijk bestuur of de onafhankelijke commissie bij het voorbereiden en vaststellen van de ontwerp-kandidatenlijst te bespreken, alsmede om algemene zaken betreffende de ontwerpkandidatenlijst te bespreken zonder dat daarbij geduid wordt op individuele kandidaten.

Bijlage: het verslag van de Kandidaatstellingscommissie (wordt nagestuurd)

toelichting punt 5: artikel 6.8 lid 5 van het HR luidt: De voorbehouden die kandidaten bij het verkiezingsprogramma hebben gemaakt, worden voor de behandeling van de ontwerpkandidatenlijst bekend gemaakt.

toelichting punt 6: Artikel 1.12 van het HR gaat over de stemming bij het vaststellen van een kandidatenlijst en lid 2 luidt: Indien over het lijsttrekkerschap een geldige ledenraadpleging is gehouden, wordt de eerste plaats ingenomen door de kandidaat die bij de ledenraadpleging als lijsttrekker is aangewezen.

Daarentegen luidt artikel 1.9 lid 4:. Indien over de verkiezing van een persoon in een enkelvoudige functie een geldige ledenraadpleging is gehouden, wordt deze positie vervuld door de kandidaat die bij de ledenraadpleging is aangewezen, tenzij de bevoegde vergadering een andere beschikbare kandidaat verkiest met een meerderheid van minstens tweederde van de geldig uitgebrachte stemmen, waarbij de blanco uitgebrachte stemmen buiten beschouwing worden gelaten.

Het bestuur stelt voor Jannewietske de Vries de eerste plaats in te laten nemen