20 september 2013

Motie: Vervanging F-16

Motie: Vervanging F-16

Ingediend door: PvdA Fryslân, Leeuwarden, Menameradiel, Tytsjerksteradiel, Leeuwarderadeel, Uden/Veghel, Buren, Katwijk, Best, Dantumadiel, Bergen, Veere, Harlingen, Echt-Susteren, Losser, Bronckhorst, Aalten, Grootegast, Zuidhorn, Uithoord-de Kwakel, Hulst, Amsterdam-zuid, Enkhuizen, Rhenen, Elst, Achterberg, Bildt, Brunssum, Dinkelland, Harderwijk, Nunspeet, Hof van Twente, Leusden, Borger-Odoorn, Terschelling, De Fryske Marren, Heenze-Leende, ’s Hertogenbosch, Michielgestel  

 

De Politieke Ledenraad van de Partij van de Arbeid, bijeen op zaterdag 21 september te Zwolle.

 

Overwegende dat:

  1. de op 15-03-09 aangenomen motie van het PvdA Congres niet is uitgevoerd. Hierin staat dat voor een besluit inzake vervanging F-16 duidelijkheid moet zijn over kosten, eigenschappen kandidaten, geluid, check Natuurbeschermingswet, economische effecten en mogelijke besparingen bij keuze alternatieve kandidaat;
  2. de op 23-4-09 door de Tweede Kamer aangenomen motie Hamer niet geheel is uitgevoerd;
  3. de PvdA in juli 2012 de regering heeft opgeroepen alle noodzakelijke maatregelen te treffen
    om uit het  uit het JSF project te stappen en dit ook heeft uitgedragen tijdens de Tweede Kamer-verkiezingen in 2012;
  4. in het verkiezingsprogramma van de PvdA staat dat verlenging van de levensduur van de F16 de voorkeur heeft en dat er geen voorkeur bestaat voor de JSF bij vervanging;
  5. in het huidige regeerakkoord ook geen voorkeur is voor de JSF;
  6. de JSF in elf jaar tijd ruim twee keer zo duur is geworden, de prijs nog niet vaststaat en de Amerikaanse Rekenkamer dit voorjaar de JSF onbetaalbaar noemde;
  7. de Rekenkamer kritische kanttekeningen heeft geplaatst, o.a. op gebied van kosten;
  8. hierdoor nog maar maximaal 35 JSF’s (excl. 2 testtoestellen) aangeschaft kunnen worden;
  9. de JSF slechts voor 40- 50 % is getest en niemand kan garanderen of het toestel aan de verwachtingen kan voldoen;
  10. verschillende landen, waaronder Canada, Australië, Italië en de VS, het aantal te bestellen JSF vliegtuigen hebben teruggebracht en/of hebben vertraagd en Zuid Korea deze zelfs geannuleerd heeft i.v.m. oplopende kosten en voortdurende technische problemen;
  11. minder toestellen door oplopende kosten impact hebben op de werkgelegenheid, zowel incidenteel (tegenorders tijdens de ontwikkeling) als structureel (aantal gestationeerde toestellen op de twee operationele vliegbases);
  12. er langzaam maar zeker toegewerkt wordt naar Europese samenwerking;
  13. uit de meest recente geluidscijfers uit de VS blijkt dat de JSF ruim 4x meer geluid produceert dan de F16 en dat de gevolgen hiervan voor de geluidscontouren, geluidsisolatie woningen en leefbaarheid rond beide vliegbases niet zijn meegenomen;
  14. de vergelijking tussen de JSF en de Saab Gripen onvolledig en onvergelijkbaar is omdat bij de JSF alle informatie is meegewogen (incl. niet openbare informatie i.v.m. concurrentiegevoeligheid, fabricagegegevens etc.) en bij de Saab Gripen alleen is uitgegaan van openbare documenten, terwijl Saab wel heeft aangeboden niet openbare informatie te willen delen. Bovendien gaat het slechts om een theoretische vergelijking;
  15. er feitelijk door het Kabinet pas overgegaan wordt tot aankoop in 2015.

 

Verzoekt de Tweede Kamerfractie:

  1. 1.       om voorafgaand aan besluitvorming in de fractie invulling te geven aan de eerder genoemde moties door:
    1. onafhankelijk onderzoek te doen naar geluidsproductie van de JSF en de gevolgen die dit heeft voor de geluidscontouren, geluidsisolatie en leefbaarheid;
    2. volledige beoordeling tussen de JSF en de Saab Gripen, ook op basis van niet openbare en geactualiseerde informatie. En toetsing middels testvluchten op hun operationele kwaliteiten i.p.v. alleen theoretische vergelijking. En tevens alle relevante kosten vergelijken, waarbij we adviseren de fabrikanten een bindende offerte te vragen inclusief boeteclausules;
    3. uitvoering van de ADC toets conform de Natuurbeschermingswet;
    4. inzicht in de te verwachten economische effecten (incidenteel en structureel).
  2. 2.       het kabinet op te roepen om het besluit tot de aankoop uit te stellen totdat de vragen onder
    punt 1 op een degelijke manier onderzocht en beantwoord zijn.

En gaat over tot de orde van de dag.