Winne mei toerisme

We zetten optimaal in op deze economische peiler. Met gemeenten willen we zorgen dat unieke plekken (in wording) beter op de kaart worden gezet. We zetten in op locatietoerisme met Sense of Place, Gastvrij Fryslân en een flinke doorontwikkeling van het toerisme langs en op het IJsselmeer.

Bestemming Fryslân

Met een Deltaplan Bestemming Fryslân wil de PvdA het toerisme een blijvend level hoger brengen: meer plezier en creativiteit in het ontvangen van gasten, meer omzet én… meer aandacht voor schitterende gebieden die achterblijven in de toeristische agenda. We moeten toerisme veel beter als economische peiler inzetten. 2018 heeft ons dat laten zien. Dat vraagt om meer investeringen in ons aanbod en de marketing daarvan.

Unieke plekken

Bijzondere (monumentale!) leegstaande panden, unieke maar verkrottende huisjes langs de kust of op het platteland… Daar willen we mee aan de slag. In plaats van ze af te moeten schrijven, willen we onderzoeken of we kunnen investeren in deze panden als mini-hotels in een herkenbare lijn. Toeristen komen voor rust en onderscheidende plekken, bewoners kunnen daar hun brood mee verdienen.

Wadden, Wouden en IJsselmeer

Met schitterende gebieden bedoelen we natuurlijk de Wadden, maar ook de Friese Wouden en de IJsselmeerkust waar nog veel meer te ondernemen valt. We willen meer visie en lef op die dossiers, dat is nodig voor zowel natuur als toerisme.

Successen LF2018 benutten

In 2018 is gebleken dat de Elf Steden met de fonteinen extra potentie hebben gekregen om cultuurtoeristen te trekken. Culturele Hoofdstad leert ons dat investeren in cultuur loont. Dit moet in de komende periode verder worden benut.