‘Zoveel mogelijk veteranen naar Friese viering 75 jaar vrijheid’

Door Provinciale Staten op 4 oktober 2019

De PvdA wil van de provincie Fryslân weten wat ze gaan doen om veteranen, die daartoe in staat zijn, naar de Friese viering van 75 jaar vrijheid te halen en te eren. “De impact van de verhalen van de veteranen is zoveel groter als zij die zelf komen vertellen”, zegt Statenlid Marijke Roskam. Ze stelt schriftelijke vragen over het feit dat projecten die veteranen naar Fryslân willen halen geen provinciale steun ontvangen. Roskam noemt het zonde om de vrijheid te vieren zonder de hoofdrolspelers die hun leven riskeerden.

Herbeleven van geschiedenis

“Misschien is het wel de laatste keer dat we er zeker van zijn dat we de veteranen bij een grote viering kunnen eren.” De PvdA hoopt op een grote groep veteranen die jong en oud over hun belevenissen komen vertellen. “Als je kijkt naar de herdenking van 75 jaar Operatie Market Garden, dan zie je dat het door ooggetuigen overdragen van de geschiedenis ontzettend leerzaam is”, vervolgt Roskam. Van Gedeputeerde Staten wil de PvdA weten of zij ook vinden dat er zoveel mogelijk veteranen naar Fryslân moeten komen en wanneer het programma van de viering ’75 jaar vrijheid’ bekend wordt.

Woordvoerder

Marijke Roskam