Zie af van boringen

Door Provinciale Staten op 19 november 2021

In de LC van 11 december houdt de heer Knol van GrienLinks een betoog om de uniciteit van de Wadden te koesteren en de vergunning voor gasboring onder het Wad niet te verlenen. Ook roept hij het kabinet op om de mijnbouwwet te herzien. Want het is moeilijk te begrijpen dat een vergunning die 50 jaar geleden is verstrekt nog steeds verzilverd kan worden, terwijl de omstandigheden in het gebied sterk zijn veranderd. Het regeerakkoord van het aanstaande kabinet zegt over gaswinning: ‘We ronden de procedure rond Ternaard af. We geven geen nieuwe vergunningen af voor gaswinning onder de Waddenzee.’ Deze tekst biedt hoop op een goede afloop, maar nog geen zekerheid. Daarom zou ik mij willen richten tot de NAM en daarmee de beide aandeelhouders Shell en Exxon. Trek de vergunningsaanvraag in. De gasboring bij Ternaard levert betrekkelijk weinig gas op, maar berokkent wel schade. Waaronder het mogelijke verlies van de werelderfgoedstatus. Op de website van Shell staat: ‘Duurzaamheid bij Shell houdt in het op verantwoorde wijze leveren van energie, rekening houdend met mensen, hun veiligheid en het milieu’. Als zij hun eigen visie naleven zien zij af van gasboringen onder het Wad.

Erik de Groot
PvdA Statenlid Fryslân