Zandwinning in IJsselmeer: niet doen!

Door Provinciale Staten op 24 november 2018

De laatste weken is er commotie ontstaan over het voornemen van de firma Royal Smals om voor de kust bij Oudemirdum grootschalig zand te winnen. Onder de bevolking langs de IJsselmeerkust is hiervoor geen enkel draagvlak. Velen vragen zich af: hoe kan het nou dat de overheid ons niet beschermt tegen dit soort verschrikkelijke plannen in een beschermd natuurgebied?

Dit is weer eens een staaltje van versnipperde besluitvorming waardoor een groot industrieel project in het IJselmeer dreigt en er iets heel erg mis kan gaan bij de Friese klifkust in mooi Gaasterland. Een greep uit de argumenten van de verschillende overheden:

De provincie Fryslân gaat over de natuurbescherming. Het laat onderzoek doen naar de gevolgen en komt tot de conclusie dat voor de beschermde vogels er slechts een klein effect is en de zandwinningsplek ver genoeg uit de kust ligt. Het beleid van de provincie is intern tegenstrijdig, want een vergunning verlenen voor een zandwinningseiland voor de Friese kust past niet binnen het provinciaal beleid.

Het waterleidingbedrijf in Noord-Holland maakt zich zorgen over de waterkwaliteit, maar Rijkswaterstaat oordeelt dat de zandwinning weinig effect heeft. Met de wijziging van het klimaat, mag men zich terecht zorgen maken over de kwaliteit van het drinkwater bij steeds warmere zomers. Verzilting ligt op de loer. Schade voor natuur en dier zijn te weinig in kaart gebracht.

De gemeente De Fryske Marren moet zich uitspreken over de ruimtelijke inpassing van het werkeiland en de gebouwen die daarop staan en zegt dat het allemaal wel meevalt. Dit onder het motto: ‘Als je maar achter de dijk blijft, zie je er niets van.’

Allemaal een beetje bezwaar, te weinig om het proces te keren. Niemand bekommert zich over de optelsom van alle effecten. Die optelsom leidt tot een onacceptabel plan, waarmee we dertig jaar opgescheept zitten. Al die tijd komt er 5,5 km uit de Friese IJsselmeerkust een werkeiland van 7 hectare met een gebouw van 22 meter hoog!

De politieke partijen in de gemeenteraad van De Fryske Marren hebben aanstaande woensdag het laatste woord. De coalitiepartijen VVD, CDA en de FNP moeten kleur bekennen. Voor de VVD zal dat geen probleem zijn: zuigen met dat spul voor 5 cent de kuub. Van het CDA mag je rentmeesterschap verwachten. In hun verkiezingsprogramma staan lovenswaardige dingen zoals: economie betekent rekening houden met leefbaarheid en de leefomgeving.

De FNP staat volgens zichzelf voor hoge kwaliteit van de ruimte. De kenmerkende openheid willen zij behouden, net zoals het glooiende landschap en de bossen. Ze zeggen dat we zuinig moeten zijn op de landschappelijke diversiteit door er op een verantwoorde manier mee om te gaan.

Zandwinnen in een beschermd natuurgebied 24 uur per dag, dertig jaar lang, vanaf een te maken eiland met een gebouw van 22 meter hoog. Is dat verantwoordelijk omgaan met de ruimte? Met dit plan tast je de kernkwaliteiten van het prachtige gebied op grove wijze aan. De PvdA zegt: niet doen!

Wietze de Haan
PvdA gemeenteraad Fryske Marren