Windpark Nij Hiddum Houw: wacht op nieuw plan Hou Friesland Mooi

Door Provinciale Staten op 13 oktober 2017

De PvdA vraagt VVD-gedeputeerde Klaas Kielstra om het proces rond het windpark Nij Hiddum Houw te pauzeren totdat Hou Friesland Mooi haar alternatieve plan openbaar maakt. Dit naar aanleiding van het bericht dat Dorpsbelang Witmarsum en Hou Friesland Mooi vorige week uit de omgevingsadviesraad stapten. De PvdA twijfelt sterk of de omwonenden nu nog wel voldoende vertegenwoordigd zijn. Statenlid Douwe Hoogland wil opheldering van Kielstra over het waarom en hoe nu verder.

Reportage van Omrop Fryslân over windpark Nij Hiddum Houw

“Voor de PvdA is het belangrijk dat het draagvlak in de omgeving van Hiddum Houw zo groot mogelijk is en dat ze lokaal niet alleen de lasten dragen maar ook kunnen profiteren van het windpark”, reageert Hoogland. Hij geeft daarbij aan dat hij hoort en leest dat er veel onrust is over de huidige voorkeur van de provincie Fryslân en de snelheid van het proces. Er zou te veel druk liggen op de bevolking. “Lokaal moeten ze voldoende tijd krijgen om zich te beraden op de plannen”, aldus Hoogland. De PvdA wil weten of het provinciaal bestuur het eens is met de claim dat de bevolking onvoldoende tijd krijgt en wat volgens hen de reden is dat Hou Friesland Mooi en Dorpsbelang Witmarsum uit de adviesraad stapten.

Woordvoerder

Douwe Hoogland