Door Wetterskip Fryslân op 22 maart 2022

Jaarverslag Wetterskipsfraksje 2021

“Het nieuwe IPPC-rapport voorspelt meer weerextremen door snellere opwarming. Wat dat betekent, werd dit jaar zichtbaar in Limburg en Súdwest-Fryslân.”

Begin 2021 dachten we dat langzaamaan alles weer ́gewoon ́ zou worden. Dat werd het niet. We hebben slechts enkele keren fysieke bijeenkom- sten kunnen houden en van werkbezoeken was al helemaal nauwelijks spra- ke. Dat is jammer, want debat en ontmoeting zijn toch de sjeu van het werk van volksvertegenwoordi- ger.

Na drie droge zomers werd die van 2021 drijfnat. We kennen de beelden uit Zuid Limburg, maar op 25 juli viel er 113 mm regen in Sumar; de grootste etmaalmaalhoeveelheid ooit in Fryslân gemeten. En een maand later was het weer raak. Nu in Sûdwest Fryslân met hoeveelheden boven de 100 mm. Daarmee werd het nieuwste IPPC-rapport in de praktijk zichtbaar: Meer weersextremen door snellere opwarming. En de invloed van de mens, is niet meer ‘zeer waarschijnlijk’, maar ‘onbetwistbaar’.

Wetterskip Fryslân heeft een belangrijke rol in tegengaan van verdere opwarming en aanpassen aan de gevolgen die er nu al zijn in ons gebied. Het oude adagium dat maatregelen ‘haalbaar en betaalbaar’ moeten zijn volstaat niet meer.

Henni van Asten
Fractievoorzitter PvdA Wetterskip Fryslân