Werk, economie en natuurbehoud in balans bij aanpak De Hege Warren

Door Provinciale Staten op 4 december 2019

Bij de ontwikkeling van het gebied De Hege Warren tussen Grou en De Alde Feanen spelen voor de PvdA verschillende belangen. En voor een mogelijke vaarweg naar Drachten geldt hetzelfde. Dat benadrukte Statenlid Edou Hamstra vorige week in Provinciale Staten. “De PvdA vindt aan de ene kant werkgelegenheid en economische kansen van groot belang, maar hecht ook een veel waarde aan het behoud van de natuur.”

‘Betrek natuur- en milieuorganisaties’

De PvdA wil voordat een beslissing valt eerst meer duidelijkheid over de afweging van de belangen. Provinciale Staten deelde deze mening en nam het amendement van Hamstra aan, waardoor nu ook vereniging Noardelike Fryske Wâlden en natuur- en milieuorganisaties betrokken worden bij de gebiedsontwikkeling. Eerder stond al vast dat de gemeente Smallingerland, het Wetterskip, LTO Noord, bewoners en ondernemers deelnamen.

Veiligheid Van Harinxmakanaal

Verder maakt Hamstra zich zorgen over de recreatievaart met staande mast op het Van Harinxmakanaal. “Vooral bij de beide spoorbruggen kunnen gevaarlijke situaties ontstaan wanneer beroeps- en recreatievaart samen moeten wachten en er een sterke wind staat. De PvdA vraagt zich af of er voldoende veiligheidsmaatregelen worden genomen tot het moment dat er eventueel een nieuw spooraquaduct is gerealiseerd.”

Edou Hamstra

Lijsttrekker Provinciale Staten