‘We moeten waken over ons landschap’

Door Provinciale Staten op 31 maart 2021

Ons Friese landschap ligt de PvdA zeer na aan het hart. Het gaat daarbij niet alleen om de aanblik van de diversiteit, de rust, ruimte en de beleving, maar ook om de cultuurachtergronden. In ons dichtbevolkte land komt de ruimte steeds meer onder druk te staan. Daarom wordt het steeds belangrijker om te waken over ons landschap.

Tijdens de bespreking van de startnotitie Landbouw was woordvoerder Erik de Groot tevreden over de proactieve wijze waarop Gedeputeerde Staten haar rol over het Friese landschap oppakt: “Niet zomaar plichtmatig, maar met visie en ambitie.”

De provincie gaat samenwerken met landschapspartners. Samen komen ze met een landschapsakkoord. De Groot mistte de burger nog als gesprekspartner van de provincie. Hij wilde weten wat voor rol en invloed Friese burgers krijgen rondom specifieke projecten of gebiedsdelen. Hij deed daarnaast de oproep om waar mogelijk extra geld te besteden aan landschapsherstel.

Natuur en landschap hebben een intrinsieke waarde. Ze dragen bij aan ons welzijn, aan de klimaatopgaven, aan toerisme en de economie. Om die balans te behouden, willen we dat er geld is voor structurele financiering voor landschapsherstel. Daarom diende de Groot samen met de FNP, SP en PvdD met succes een motie in om een onderzoek te doen naar mogelijke structurele financiering vanuit het Rijk en Europese fondsen.