‘We moeten alle zeilen bijzetten om de grutto te redden’

Door Provinciale Staten op 23 april 2021

Het is vijf voor twaalf voor de grutto. “We zijn verstrikt geraakt in de discussie wie de schuldige is: de boer met de huidige wijze van land bewerken en het Engels raaigras. De predatoren die jarenlang hun gang konden gaan, waarvan anderen weer zeggen dat ook die juist hun gang konden gaan omdat er te kleine gebieden zijn ingericht als weidevogelkerngebied. De PvdA wil die discussie nu stopzetten”, betoogde woordvoerder Hetty Janssen tijdens de vergadering over de Einevaluaasje Nota Greidefûgels 2014-2020 en Startnotysje Greidefûgels 2021-2030 bij de Provinciale Staten van 21 april. “We moeten nu alle zeilen bijzetten om de grutto te redden. Het is niet meer óf óf, maar én én. Op die manier krijgt de Grutto het meeste kans, en via hem als gidsvogel het herstel van de biodiversiteit in onze prachtige provincie.”

Aanvalsplan Grutto
Door gebruik te maken van het Aanvalsplan Grutto van Pieter Winsemius, wil de provincie het aantal weidevogels in Fryslân vergroten. Het aanvalsplan kent vier peilers: de kerngebieden van weidevogels moeten groter; het waterpeil in de kerngebieden moet omhoog; het agrarische landgebruik moet worden aangepast (o.a. door het gras later te maaien) en roofdieren moeten worden verjaagd. Met het aanvalsplan als basis, wil de provincie dat de gruttopopulatie in 2030 gegroeid is naar minstens 10.000 broedparen. Wij zijn daarom tevreden over de startnotitie. “Voor ons is dat wel onder de nadrukkelijke voorwaarde dat naast predatiebeheer als tijdelijke noodmaatregel, de andere drie maatregelen uit het aanvalsplan ook worden opgepakt. We zijn ervan overtuigd dat de uiteindelijke de langdurige oplossing dáár ligt”, betoogde Janssen. De PvdA diende een motie van het CDA om via zorgvuldige en betere communicatie begrip te vragen voor predatiebeheer mee in. We zien er een mogelijkheid in om tegenstellingen te overbruggen en daardoor uit de impasse te komen over wie het bij het rechte eind heeft.

Petitie vogelbescherming
Niet alleen de provincie, maar ook het komende kabinet moet stevige maatregelen nemen om de Grutto en andere weidevogels te redden. Wij roepen daarom op om het Aanvalsplan Grutto te steunen en de petitie van de Vogelbescherming te ondertekenen: https://www.vogelbescherming.nl/petitie-aanvalsplan-grutto/?code=DN105900