Door Provinciale Staten op 29 september 2017

‘Wat vinden Friezen zelf van zorgaanbod?’

Op initiatief van de PvdA deed Provinciale Staten woensdag een uitspraak over de spreiding en bereikbaarheid van zorgvoorzieningen in Fryslân. Het zorgplan dat de PvdA indiende als inbreng voor het provinciale coalitieakkoord ligt hiervoor aan de basis. De huidige spreidingsnotitie noemde woordvoerder Hetty Janssen nog niet voldoende. “Er is niet onderzocht wat de inwoners er zelf van vinden”, stelde ze. “Zorg is daarbij veel breder dan alleen medische zorg.”

Voor een onderzoek waarbij ook naar mantelzorg, zorg aan huis en de aanpak van eenzaamheid gekeken wordt kreeg de PvdA steun van D66 en GrienLinks. De partijen willen dat mogelijke knelpunten in kaart gebracht worden en er oplossingen komen. “We willen weten of acties ook daadwerkelijk bijdragen aan het welzijn en de leefbaarheid, in het bijzonder op het platteland”, aldus Janssen. Gedeputeerde Michiel Schrier (SP) beloofde dit onderzoek uit te laten voor door het Fries Sociaal Planbureau.

Innovatie
Naast de vraag hoe de Friese bevolking het zorgaanbod ervaart, wil de PvdA ook dat de provincie meer doet om langer zelfstandig thuis wonen te stimuleren. Volgens Janssen kan dit bij uitstek met technologie zoals beeldzorg. “Daarom willen we de kwartiermaker zorgeconomie de opdracht meegeven om het mkb te stimuleren zorginnovaties te ontwikkelen.” De motie die dit mogelijk maakt werd door Gedeputeerde Staten als „sympathiek” bestempeld en behaalde een ruime meerderheid.

Zorgbelang
De oproep van de PvdA en andere oppositiepartijen voor structurele financiële steun voor Zorgbelang Fryslân kon helaas niet rekenen op een meerderheid in Provinciale Staten. SP-gedeputeerde Schrier wil niet verder gaan dan subsidies voor losse projecten.